-
Sociālpedagoģiskais darbs
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Adaptācijas procesa sociālpedagoģiskais raksturojums | 7 |
1.1. | Adaptācijas jēdziens | 7 |
1.2. | Adaptācijas pakāpes | 9 |
1.3. | Adaptāciju ietekmējošie faktori | 11 |
1.4. | Dezadaptācija | 13 |
2. | Piecgadīgo bērnu adaptācijas īpatnības | 16 |
2.1. | Piecgadīgo bērnu sociālpsiholoģiskais raksturojums | 16 |
2.2. | Riska faktori adaptācijas procesā | 18 |
3. | Sociālpedagoģiskās darbības iespējas adaptācijas procesa sekmēšanā pirmsskolas izglītības iestādē | 21 |
3.1. | Sociālā pedagoga funkcijas pirmsskolas izglītības iestādē | 21 |
3.2. | Sociālā pedagoga darbs ar bērna ģimeni | 23 |
4. | Sociālpedagoģiskā darba piecgadīgo bērnu adaptācijas sekmēšanā pirmsskolas izglītības iestādē praktiskā izpēte | 26 |
4.1. | Adaptācijas procesa norises izpēte | 26 |
4.2. | Sociālpedagoģiskais vērojums par efektīvas vides nozīmi piecgadīgu bērnu adaptācijas procesā | 38 |
4.3. | Ieteikumi sociālpedagoģiskās darbības sekmēšanā | 41 |
Secinājumi | 42 | |
Literatūras saraksts | 43 |
Cilvēks ir sociāla būtne, kas nesaraujami saistīta ar sabiedrību un atrodas nepārtrauktā saskarsmē, tāpēc būtiski ir apzināties sociālās adaptācijas nozīmi.
Kad doties uz pirmsskolas izglītības iestādi? Šim jautājumam vairāku iemeslu dēļ vienotas atbildes nav. Bērni ir atšķirīgi jau no dzimšanas. Dažiem nepieciešama lielāka drošības izjūta nekā citiem, lai rastos pašpaļāvība un uzticēšanās apkārtnei.
Daudzus bērnus aizved uz pirmsskolas izglītības iestādi tieši tad, kad viņi, kā novērots, pret šķiršanos no vecākiem un ģimeniskās vides ir visjūtīgākie, un viņu vajadzība pēc drošības izjūtas – ir visspēcīgākā. Pirmsskolas izglītības iestādes mēdz būt lielas un pārpildītas. Ja tur jāpavada visa garā darba diena, tas ir viens no neveiksmīgas adaptācijas cēloņiem. Psihiski jūtīgākie bērni cieš visvairāk un līdz ar viņiem arī vecāki. Vecāki jūt, ka bērni pirmsskolas izglītības iestādei nav piemēroti, jo kļūst satraukti un grūti aprūpējami. Valsts paredz, ka bērnam pirmsskolas izglītības iestāde jāapmeklē obligāti no piecu gadu vecuma, tāpēc var rasties grūtības tiem bērniem, kuri līdz šim vecumam auguši mājās. …
Izanalizēta pedagoģiski psiholoģiskā un sociāli pedagoģiskā literatūra par adaptācijas procesu pirmsskolas izglītības iestādē un sociālā pedagoga darbību tās sekmēšanā. Izstrādāts piecgadīgu bērnu adaptācijas procesa novērošanas plāns un tas realizēts. Izstrādātas anketas vecākiem un apkopoti rezultāti. Pielietotas praksē sociālā pedagoga darbības metodes un paņēmieni piecgadīgu bērnu adaptācijas procesa sekmēšanā.
