-
Organizācijas un menedžmenta jēdziens
Attiecīgi šo prasmju raksturojumam, augstākā līmeņa menedžeriem visnepieciešamākās ir konceptuālās un analītiskās prasmes, labas savstarpējo attiecību zināšanas visnepieciešamākās ir vidējā līmeņa menedžerim, savukārt zemākā līmeņa menedžerim tās būs tehniskās prasmes. Iepriekšējais zināšanu iedalījums tiek uzskatīts par klasisku, tomēr uz menedžeriem nepieciešamajām prasmēm var palūkoties arī no mūsdienīgāka viedokļa, iedalot menedžeriem nepieciešamās prasmes: ar uzdevumu izpildi saistītās, ar cilvēkiem saistītās un ar izmaiņu realizēšanu saistītās.
Menedžerim, lai tas varētu kāpt „pa karjeras kāpnēm” un uzturēt veiksmīgas organizācijas darbību ekonomiskajās pārmaiņās, nepieciešama nepārtraukta zināšanu pilnveidošana ar izglītošanos un praktisku pieredzi dažādos menedžera amatos. Nepārtraukta prasmju un zināšanu pilnveidošana dod iespēju menedžerim arī paaugstināt organizācijas efektivitāti. Visu veidu organizācijās menedžerim ir jāveido vide, kurā grupas mērķus darbinieki var sasniegt ar vismazāko laika, naudas un citu resursu patēriņu, maksimāli novēršot personāla neapmierinātību vai ar rīcībā esošajiem resursiem gūt maksimālus rezultātus. Menedžmenta efektivitāti var novērtēt dažādi, bet tās formula ir attiecīgi preču un pakalpojumu vērtība pret izmaksām (ieskaitot ieguldījumus) noteiktā laika periodā. Izmantojo šo formulu varētu novērtēt, piemēram, kurā no savstarpējām līdzīgām organižacijām menedžeri strādā efektīvāk.
…
Organizācijas un menedžmenta jēdziens. Organizācijas koncepcijas izmaiņas. Menedžeris un menedžeru līmeņi. Organizācija ir cilvēku grupa ar īpaši izveidotu struktūru, kas apzinīgi sadarbojas kopēja mērķa sasniegšanai. Lai cilvēku grupa būtu organizācija, tad tās dalībniekiem jāstrādā kopā ar nodomu sasniegt kopīgu mērķi, visiem ir viens mērķis (galīgais rezultāts), kuru grupas dalībnieki pieņem par kopēju un pastāv speciāli izveidota struktūra, lai risinātu dažādus uzdevumus un sadalītu atbildību par mērķa sasniegšanu. Organizāciju var definēt arī kā sistēmu, kurā cilvēku darbība apzināta tiek vadīta un koordinēta kopīgo mērķu sasniegšanai. Lai arī dažādām organizācijām ir arī dažādi mērķi, tomēr var teikt, ka tām visām ir arī viens kopējais mērķis – apmierināt patērētāju vajadzības. Lai sasniegtu visu organizāciju kopējo un arī katras atsevišķas organizācijas mērķus, tās visas izmanto četrus resursu veidus – finanšu resursus (naudas līdzekļi), materiālos resursus (zemi, nekustamo īpašumu, izejmateriālus), cilvēkresursus ( uzņēmumu darbinieki un to spējas un zināšanas) un nemateriālos resursus (informācija un uzņēmuma iekšējā kultūra).
