-
Jauniešu ar garīgās attīstības traucējumiem integrācija sabiedrībā no strukturālā funkcionālisma un Tolkota Pārsona "sistēmas teorijas" viedokļa
Dabā it viss atrodas savstarpējā mijiedarbībā. Tieši mijiedarbība nosaka mūsu ideālus, vērtības un uzvedības modeļus. Tā nosaka, vai mūsu izziņas vēlme ir ļoti plaša vai ļoti šaura. Tātad personības psiholoģiskie procesi sākas kā sociāli procesi, kuru modeļus nosaka kultūrvide. „Strukturālais funkcionālisms ir zinātniska pieeja, kas sabiedrību skata kā sistēmu. Strukturālā funkcionālisma koncepcijās sabiedrības dzīve tiek apskatīta kā nebeidzama daudzuma cilvēku mijiedarbība. Izpētīt mehānismus un struktūras, kas nodrošina sociālo kārtību, vienlīdzību, stabilitāti un sistēmas ilgtspēju un dažādas sabiedrības apakšsistēmas – tas ir galvenais uzdevums socioloģijā no funkcionālisma viedokļa”. (Шарков Ф. И., 2007: 39) Tas nozīmē veseluma iekšējo diferenciāciju un attiecības. Funkcionālismā sabiedrību mēģina izprast no tādām savstarpēji saistītām sistēmas daļām, kurās neviena daļa nevar būt izolēta no visa pārējā. Izmaiņas katrā daļā ir skatītas kā tādas, kas ved pie noteiktas neatbilstības pakāpes, kas pēc kārtas izriet citās sistēmas daļās, jo sistēmas elementi ir līdzatkarīgi. Vairāk vai mazāk kāda sistēmas elementu daļa ietekmē citu sistēmas daļu. Strukturālajā funkcionālismā ikvienam sistēmas elementam var būt sava funkcija un, ja kādi sistēmas elementi funkcionē nepilnīgi, tad sistēmas stabilitāte ir apdraudēta, jo šajā pieejā galvenais sistēmai ir spēja izdzīvot. Jaunieši ar garīgās attīstības traucējumiem ir kā sociāldemogrāfiska grupa, kas iekļauj lomas, kopības, normas un vērtības, un mijiedarbības procesā ar citiem viņi veido sociālo sistēmu, tomēr viņi ir daļēji izolēti no apkārtēja sabiedrības savas garīgās atpalicības dēļ.…
Saskaņā ar funkcionālismu sabiedrību var skatīt arī kā sistēmu, kas sastāv no daudzām daļām, bet katrai no tām ir savas funkcijas, šīs daļas savstarpēji mijiedarbojas, šīm daļām ir jābūt integrētām sistēmā, lai saglabātos sistēmas ilgtspēja. Arī jaunieši ar garīgās attīstības traucējumiem ir viena no šādas sistēmas daļām, tādēļ, lai rastos izpratne par sabiedrību kā sociālu sistēmu un tās noteiktu daļu integrāciju sistēmā, tiks apskatīta strukturālā funkcionālisma pārstāvja Tolkota Pārsonsa „Sistēmas Teorija”. Cilvēka attīstība savā būtībā ir ļoti individuāla. Nav vienas noteiktas teorijas, kas izskaidrotu, kādēļ cilvēki, kas aug līdzīgos apstākļos veidojas ļoti atšķirīgi dzīves stāsti, kādēļ cilvēkiem ir dažādas intereses un uzvedība. Tas ir tāpēc, ka dažiem cilvēkiem mūsu sabiedrībā ir ierobežotas iespējas būt tādiem kā citi, jo viņi ir invalīdi. Invaliditāte var būt dažāda: gan ar fiziskiem, gan ar psihiskiem traucējumiem. Viņiem tāpat kā veselajiem cilvēkiem ir jādzīvo sabiedrībā un jāspēj apmierināt savas vajadzības.
