-
Alumīnijs kā prece starptautiskajā tirdzniecībā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Alumīnijs un tā iegūšanas vēsture | 4 |
2. | Alumīnija ieguves vietas un lielākie ražotāji | 7 |
3. | Lielākās alumīnija patērētājvalstis | 10 |
4. | Alumīnija patēriņš pa nozarēm pasaulē | 12 |
5. | Alumīnijs - biržas prece | 13 |
Kopsavilkums | 17 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 20 |
KOPSAVILKUMS
Alumīniju lieto dažādās tautsaimniecības nozarēs, šis metāls tiek uzskatīts kā viens no jaunākajiem, ko cilvēce ir atklājusi, tā kā dabā, tīrā veidā tas nav sastopams, tā iegūšana tiek iezīmēta ar 19. gadsimtu, pateicoties ķīmijas un elektroenerģijas attīstībai.
Lai ražotu alumīniju, ir nepieciešams iegūt boksītu, pārstrādāt to par alumīnija oksīdu un nogādāt uz alumīnija rūpnīcu. Lielākās boksīta rezerves pasaulē ir koncentrētas tropu un subtropu joslās, tāpēc arī pamata ieguves apjomus nodrošina tādas valstis kā Dienvidaustrumu Āzija, Āfrika, Latīņamerika un Austrālija.
Alumīnija tirgus tiek iedalīts sekojoši, primārā alumīnija un tā sakausējumu ražotāji – upstream, alumīnija produkcijas ražotāji - downstream un alumīnija produkcijas ražošana, izmantojot otrreizējo pārstrādi.
Pēc ražošanas apjomiem 2014. gadā pasaulē lielākie trīs alumīnija ražotāji ir Krievijas kompānija “UC Rusal”, ieņemot 13,2 % lielu tirgus daļu ar saražotiem 3,60 mlj. tonnu alumīnija. Otrajā vietā ir Ķīnai piederošā kompānija “Chalco” ar 12,4 % lielu tirgus daļu un saražotiem 3,38 mlj. tonnu alumīnija. Trešajā vietā ir britu-austrāliešu koncerns “Rio Tinto” ar 12,3 % lielu tirgus daļu, tikai mazliet atpaliekot no “Chalco”, ražošanas apjomi 2014. gadā bija 3,36 mlj. tonnu.
Mūsdienās globālo alumīnija patēriņa tirgu var iedalīt divās daļās: Ķīna un pārējās valstis. Pēdējo desmit gadu laikā Ķīna ir demonstrējusi fenomenālus ekonomiskās attīstības tempus, tai skaitā kļūstot par lielāko alumīnija ražotāju un patēriņa valsti. …
Alumīnijs ir viegls, formējams, ar augstu izturības pakāpi, tam ir lieliska korozijas pretestība un plaši atzīta un apstiprināta karstuma un elektroenerģija vadītspēja. Tas bieži tiek dēvēts par nākotnes metālu. Tādēļ šajā darbā tiks apskatīta alumīnija kā preces tirdzniecība pasaules līmenī, izpētot tā rašanās vēsturi un nozīmi, noskaidrojot ieguves vietas un ražotājus, lielākās patērētājvalstis un patēriņu pa nozarēm, kā arī cenu veidošanas sistēmu un līmeni.
