-
Komunikācijas jēdziens
Kā nākamais solis problēmas risināšanā būtu grupas dalībnieku izteikto viedokļu izvērtēšana un analizēšana. Iespējams, ka grupas dalībnieku uzvedība, vai izteiktie viedokļi vēsta par problēmām, ar kurām viņi ir saskārušies, pirms nonāca sociālās aprūpes centrā. Annai būtu nepieciešams iepazīties ar grupas dalībnieku lietām, un, iespējams, varētu atsevišķā laikā uzsākt individuālu komunikāciju ar grupas dalībniekiem, jo, ja vairākiem no grupas ir nopietna problēmas, tad, iespējams, kolektīvā komunikācijā tās atrisināt būtu grūtāk, un arī uzticību sociālajai pedagoģei izdotos iekarot vieglāk, ja būtu iespējams individuāli komunicēt ar grupas dalībniekiem.
Tajā pašā laikā, Annai vajadzētu apzināties, ka grupas dalībnieku nespēja uztvert informāciju var būt saistīta ar pašas Annas neprasmi pasniegt to, tāpēc viņa nevar izdarīt pārsteidzošus secinājumus par grupas dalībniekiem. Annai kritiski vajadzētu izvērtēt, vai viņa ir darījusi visu iespējamo, lai komunikācija būtu skaidra un saprotama. Iespējams, viņa varētu turpmāk izmantot jaunus komunikācijas līdzekļus, piemēram, dažādus vizuālos un uzskates materiālus, kas jauniešiem būtu vieglāk uztverami un saprotami. Ja vairums grupas dalībnieku sāktu uzvesties kā Artūrs, nevēloties uzklausīt sniegto informāciju un paustu skepsi, Annai būtu jāatrod līdzekļi, kā piesaistīt grupas uzmanību, kas varētu nozīmēt arī to, ka, iespējams, jāatkāpjas no nodarbību plāna, bet tā vietā jāiesaista jauni elementi, piemēram, spēles, tādejādi parādot, ka Anna labprāt komunicētu ar jauniešiem. Iespējams, ka viņa varētu arī uzklausīt jauniešus par viņu interesēm, un, balstoties uz iegūto informāciju, varētu veidot nodarbības jaunā stilā. Galvenais, ka Annai saskarsmē jāsaglabā tādas kvalitātes kā pretimnākšana, mīlestība, iejūtība, pacietība un taisnīgums.
…
Starp neverbālajiem komunikācijas līdzekļiem jāmin vēl pozas un balss intonācija. Vairums grupas dalībnieku sākotnēji ieņem slēgtas pozas, sēžot ar sakrustotām rokā un nevēloties iesaistīties komunikācijā. Savukārt balss intonācija vairumam no komunikācijas dalībniekiem ir atšķirīga. Piemēram, sociālā pedagoģe Anna lieto lietišķu un uzstājīgu intonāciju, sākotnēji diezgan noteiktu, bet, rodoties konfliktam ar Artūru, pārliecinātā intonācija sāk pazust. Tajā pašā laikā Artūra balss intonācija ir agresīva, apsūdzoša un arīdzan uzbrūkoša. Citiem grupas dalībniekiem, atbildot uz pedagoģes Annas jautājumiem, nereti ir bikla un nedroša informācija.
