-
Frazeoloģismu lietojums vidusskolēnu leksikā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
Jauniešu valoda | 4 | |
Frazeoloģija un frazeoloģismi | 6 | |
Aptauju apkopojums | 10 | |
1. | Kur skolēni visbiežāk sastopas ar frazeoloģismu lietošanu? | 11 |
2. | Kāda ir frazeoloģismu nozīme skolēnu runā? | 11 |
3. | Vai skolēni uzskata frazeoloģismus par valodas bagātībām? | 12 |
4. | Frazeoloģismu lietojuma biežums vidusskolēnu leksikā | 13 |
4.1. | Populārākie frazeoloģismi | 14 |
5. | Vai skolēni zina, manuprāt, reti lietotu frazeoloģismu nozīmi? | 17 |
Secinājumi | 21 | |
Izmantotā literatūra | 22 |
Secinājumi
• Frazeoloģismi latviešu valodā saglabājušies no paaudzes paaudzē, kā arī aizgūti no citām valodām.
• Par frazeoloģismiem var kļūt arī literāros darbos lietoti izteicieni, ka bieži vien tiek pārņemti vairākās valodās.
• Frazeoloģismi var sagādāt problēmas pārtulkojot tekstus, tāpēc ka to nozīme nav izsecināma no atsevišķo vārdu nozīmes.
• Īpaša nozīme frazeoloģismiem ir individuālā valodas stila veidošanā.
• Frazeoloģismi valodu padara dzīvāku, izteiksmīgāku, stāstījumu – emocionālāku, asprātīgāku.
• Savu valodu nav vēlams pārblīvēt ar frazeoloģismiem.
• Vidusskolēni frazeoloģismus visbiežāk lieto sarunās ar vienaudžiem, tāpēc vairumam vidusskolēnu lietoto frazeoloģismu ir sarunvalodas nokrāsa.
• Frazeoloģismi vidusskolēnu runu padara oriģinālāku, kā arī palīdz precīzāk izteikt domu.
• Lielākoties vidusskolēni zina reti lietotu frazeoloģismu nozīmi.
• Hipotēze ir apstiprinājusies, tāpēc ka veicot aptaujas noskaidroju, ka vidusskolēni savā leksikā lieto frazeoloģismus, kā arī lielākā daļā atzīst, ka frazeoloģismi ir valodas bagātība.
…
Pielikuma nav.
