-
Uzņēmuma dzīves cikls
Novērtēts!
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
1. | Uzņēmums, tā jēdziens | 3 |
2. | Uzņēmuma darbības vide | 4 |
2.1. | Uzņēmuma mikrovide | 4 |
2.2. | Uzņēmuma makrovide | 5 |
3. | Uzņēmuma dzīves cikla stadiju raksturojums | 8 |
3.1. | Aģitācija fāze | 9 |
3.2. | Bērnības fāze | 9 |
3.3. | Augšanas fāze | 10 |
3.4. | Jaunības fāze | 11 |
3.5. | Ziedu laiki | 11 |
3.6. | Stabilitātes fāze | 11 |
3.7. | Aristokrātijas fāze | 12 |
3.8. | Birokrātijas fāze | 12 |
4. | Uzņēmējdarbības vides attīstības Latvijā un problēmas | 13 |
Secinājumi un priekšlikumi | 15 | |
Avotu un literatūras saraksts | 17 |
Uzņēmuma iekšējā vide (mikrovide), kurā notiek konkrētu uzņēmējdarbības lēmumu pieņemšana, tiek raksturota kā universāla, neatkarīga no uzņēmuma organizatoriskās formas, tā apvieno visas funkcionālās vides ražošanas sistēmas iekšienē.
Iekšējo vidi veido dažādi komponenti. To nosacīti var iedalīt divos līmeņos:
iekšējā mikrovidē;
ārējā mikrovide.
Uzņēmejdarbības iekšējo mikrovidi katrs uzņēmums veido pats. Tā ir vide, kas visvieglāk pakļaujas dažādiem pārveidojumiem un kuru visātrāk uzņēmējs var mainīt.
Iekšējo mikrovidi nosaka:
uzņēmuma mērķi (stratēģija, kārtējie uzdevumi);
darbinieki (viņu zināšanas, prasmes, uztvere, iemaņas);
uzņēmuma struktūra (darba dalīšana, struktūrvienības, funkciju sadale un izpilde);
tehnoloģija (iekārtu izmantošana, informācijas sistēmas);
uzņēmuma kultūra, vadītāja darba stils.
Iekšējo mikrovidi veido:
Ražošana – preces izgatavošana, tehnoloģijas, ražošanas procesa kalendāra plānošana, kvalitātes kontrole.
Sagāde – izejvielu un materialu piegāde ražošanai.
Personāldaļa – nodrošina ar darbaspēku, ietilpst vadības darbības, kas saistītas ar darba apstākļiem.…
Katram uzņēmumam, tāpat kā cilvēkam, ir sava dzīve un mūžs, savs dzīves cikls, kurā tas iziet dažādas stadijas, sākot ar “dzimšanu” — dibināšanu un beidzot ar “nāvi” — uzņēmuma darbības izbeigšanu. Tomēr šīm divām galējībām pa vidu vēl atrodas dažādas attīstības fāzes — bērnība, augšana, ziedu laiki, stabilitāte un novecošana. Veicot plašu uzņēmumu darbības analīzi, ir noskaidrots, ka vidējais uzņēmuma “mūža ilgums” ir 20 gadi. Uzņēmumi attīstās, reizēm tiek pārdoti, maina savus īpašniekus, apvienojas, kooperējas, integrējas, reorganizējas un nereti arī likvidējas. Bizness ir nemitīgs pārmaiņu process.
