-
Bērnu cerebrālā trieka
Kam veic šādu neiroķirurģiju?
Patstāvīgi ambulatori pacienti - Šādiem pacientiem mērķis ir uzlabot gaitas efektivitāti un tās kosmētiskumu, novēršot pēc iespējas vairāk anomāliju, kuras izdodas identificē, ar funkcionālo dorsālo rizotomiju. Operācija veicama tikko bērns ir demonstrējis terapeitam savas darba spējas (parasti 3-7 gadu vecumā).
Ambulatori pacienti, kas atkarīgi no asistējošām ierīcēm – operācijas mērķis ir mazināt viņu atkarību no šīm ierīcēm. Bērniem ar vāju rumpja kontroli vai aizsargreakciju trūkumu, bet ar labu spēku pretgravitāciju turošajos muskuļos, ir droši veicama funkcionālā dorsālā rizotomija.
Kam veic šādu neiroķirurģiju?
Kvadrapētie rāpotāji (spēj rāpot turoties uz rokām un kājām) – šādiem pacientiem un tiem, kas spēj pārvietoties lecot („lec kā trusis”) mērķis ir panākt asistētu pārvietošanās spēju aptuveni no 5 gadu vecuma līdz tīņu vecuma iestāšanās laikam (12-13 gadi). Funkcionāla dorsalā rizotomija mazinās hipertonitati un atļaus labāku kustināmo daļu saskaņotību stāvošā pozīcijā bērnam ar adekvātu muskuļu spēku.
Kam veic šādu neiroķirurģiju?
Rāpotāji uz vēdera – Vēdera rāpotājiem, kas ir nespējīgi dēļ smagiem trūkumiem posturālajā (noturēt sava ķermeņa tonusu) kontrolē, mugurējās rizotomijas mērķis ir uzlabot bērna funkcionalitāti sēdus stāvokli, uzlabojot tā stabilitāti.
Pilnīgi atkarīgie bērni – Pilnīgi atkarīgajiem bērniem bez muskuļu spējām, mērķis ir vienkārši uzlabot komfortu un medicīnisko aprūpi.
…
Bērnu cerebrālā trieka nav ģenētiska slimība un nav infekcioza slimība, tāpēc to noteikti nevar “saķert” vai pārmantot. Tā pat īsti nav slimība, bet gan smadzeņu bojājuma izpausme. Statistika liecina, ka Latvijā no 1000 bērniņiem, 2 – 3 bērni sirgst ar BCT. Bērnu cerebrālā trieka pamatā ietekmē bērna motorās spējas, jeb spējas kustēties un darboties, bet nereti tā saistās arī ar citu, pilnvērtīgai dzīvei nepieciešamu, funkciju traucējumiem – bērniem var būt ietekmēta redze (sākot no šķielēšanas, beidzot ar aklumu), dzirde, runas spējas (no runas prasmju lēnākas apgūšanas līdz pilnīgai nespējai runāt), kognitīvās spējas (saprašana, domāšana, uzmanības noturēšana utml.) un citas funkcijas.
