-
Sociālās uzņēmējdarbības izaicinājumi Latvijā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
LIETOTIE SAĪSINĀJUMI | 3 | |
IEVADS | 7 | |
1. | SOCIĀLĀ UZŅĒMUMA LIKUMS | 7 |
2. | SOCIĀLĀ UZŅĒMĒJDARBĪBA LATVIJĀ | 9 |
2.2. | Sociālā uzņēmuma reģistrācija un darbība | 12 |
2.3. | Bezpeļņas sociālā uzņēmējdarbība Rīgas centrā | 14 |
3. | PROBLĒMAS AR KURĀM SASKARAS SOCIĀLIE UZŅĒMĒJI | 15 |
4. | SOCIĀLĀS UZŅĒMĒJDARBĪBAS PIEREDZE EIROPĀ | 19 |
4.1. | Sociālā uzņēmējdarbība Baltkrievijā | 20 |
4.2. | Sociālā uzņēmējdarbība Turcijā | 22 |
4.3. | Sociālā uzņēmējdarbība Lietuvā | 23 |
TEORĒTISKĀS DAĻAS SECINĀJUMI | 26 | |
PĒTĪJUMA METODOLOĢIJAS RAKSTUROJUMS | 27 | |
IEGŪTO DATU ANALĪZE | 29 | |
PĒTNIECISKĀS DAĻAS SECINĀJUMI | 34 | |
PIELIKUMS | 36 | |
1.Pielikums. | “Sociālās uzņēmējdarbības izaicinājumi Latvijā” | 36 |
IZMANTOTO AVOTU UN LITERATŪRAS SARAKSTS | 38 |
PĒTNIECISKĀS DAĻAS SECINĀJUMI
1. Visi intervētie respondenti demonstrēja izteiktu interesi par sabiedrības dzīves kvalitātes veicināšanu/uzlabošanu un vēlmi tiekties pēc sociālās vides uzlabošanu.
2. Sociālajiem uzņēmējiem trūkst atbalsta no vietējām pašvaldībām, intervētie SU uzsver, ka nepieciešams būtu veicināt un nodrošināt pieejama reklāmas vidi, piemēram, bezmaksas reklāmas izvietošana vietējo pašvaldību izdevumos, e-resursos, telpas “Co Worging” stilā, lai netiktu piemērotas īres maksas, nodokļu atvieglojumi, sociālo garantiju stabilitāte, kā arī prioritāte pašvaldību iepirkumu konkursos.
3. Sociālie uzņēmēji SU prakses laikā sastopas ar finansiāla rakstura grūtībām, ne tikai uzsākot SU, bet arī ritošajā SU praksē - algojot darbiniekus, veicot telpu izmaksu segšanu, piesaistot nepieciešamos resursu (piemēram, preču izejmateriālu iegāde) un nodrošinot grāmatvedības izmaksas.
4. Jāizglīto sociālie uzņēmēji par pieejamajiem atbalsta mehānismiem Latvijā.
5. Viens no pieciem sociālās uzņēmējdarbības veicējiem ir griezies LSUA, lai saņemtu konsultācijas par SU nozares iespējamo attīstību, atbalsta piesaistes mehānismiem.
6. SU statusa iegūšana aizņem līdz sešiem kalendārajiem mēnešiem.
7. No pieciem SU intervētajiem respondentiem – 2 nodarbojās ar pakalpojumu sniegšanu, 2 ar preču ražošanu, savukārt 1 respondents darbojās medicīnas jomā.
…
Sociālā uzņēmējdarbība ir salīdzinoši jauns termins gan Latvijā, gan pasaulē. Termina izmantošana atrodama jau senā vēsturē, taču pamanīts tas tika tikai pirms dažām desmitgadēm. Vēl pirms tika definēts termins “sociālā uzņēmējdarbība”, identificējami daudzi uzņēmēji, kuri aktīvi iestājās, piemēram, par bērnu, sieviešu tiesībām, sociāli ekonomisko attīstību, vides jautājumiem un daudzām citām sabiedrībā aktuālā tēmām. Eiropas Savienībā nepastāv konkrēta definīcija, lai apzīmētu “sociālo uzņēmējdarbību”, savukārt Latvijā 2015.gadā ir izveidota Sociālās uzņēmējdarbības asociācija (LSUA), kura apvieno līdzīgi domājošos. Sociālais projekts “Parunāsim!” ne tikai integrē darba vidē (darba tirgū) personas ar kustību traucējumiem, bet arī sniedz iespēju šiem cilvēkiem socializēties un justies noderīgiem – atbalstošiem.
