-
Pirmsskolas vecuma bērnu deprivācija un tās ietekme uz bērna trauksmainību
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 6 | |
1. | VECĀKĀ PIRMSSKOLAS VĒCUMA BĒRNU ATTĪSTĪBA | 8 |
1.1. | Attīstības īpatnības vecākajā pirmsskolas vecumā | 8 |
1.1.1. | Personības attīstības teorijas | 8 |
1.1.2. | Emocionāli kognitīvā personības attīstība | 17 |
1.2. | Deprivācijas jēdziens un tās izpausmes | 19 |
1.3. | Trauksmainības jēdziens un trauksmainības parādīšanās iemesli vecākajā pirmsskolas vecumā | 22 |
1.3.1. | Trauksmainības kā emocionālās sfēras izpausme | 22 |
2. | DEPRIVĀCIJAS UN TRAUKSMAINĪBAS SAIKNES IZPĒTE VECĀKAJĀ PIRMSSKOLAS VĒCUMĀ | 26 |
2.1. | Bērnu baiļu un trauksmainības līmeņa izpētes metodiku apraksts | 26 |
2.2. | Trauksmainības līmeņa izpēte vecākā pirmsskolas vecuma bērniem | 35 |
2.3. | Rezultātu statistiskā apstrāde | 48 |
SECINĀJUMI | 50 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 51 |
Bērnība, tas ir periods, kad tiek liktas personības fundamentālās īpašības, kuras nodrošina psiholoģisko noturību, tikumisko orientāciju, dzīves spēju un mērķtiecību. Šīs personības garīgās īpašības neattīstās spontāni, bet gan veidojas izteiktas vecāku mīlestības apstākļos, kad ģimene bērnā rada vajadzību būt uzticīgam, līdz pārdzīvojuma spēju un spēju priecāties par citiem cilvēkiem, būt atbildīgam par sevi un citiem, tieksmi iemācīties pašam.
Personības veidošana – sarežģīts un ilgstošs process, kurš psihisko attīstību raksturo kopumā. Tā noris apkārtējo tiešā iedarbībā, pirmām kārtām, pieaugošo kuri audzina bērnu.
Tāpēc tik svarīgi ir skart tēmas, kuras skar bērnus-bāreņus, internātskolas un bērnu namus. Kā zināms, bērni - tā ir cilvēces nākotne un par viņu emocionālo veselību jāuztraucas ne mazāk kā par fizisko.
Apskatot šo tēmu, es vēlreiz vēlētos izcelt, cik svarīgi ir audzināt bērnu ģimenē un salīdzināt bērnu-bāreņu un ģimenē audzināmu bērnu trauksmainību.
Ārpus ģimenes bērna attīstība noris pa īpašu ceļu, un bērnā veidojas specifiskas rakstura, uzvedības, personības iezīmes, par kurām bieži nevar pateikt, vai tās labas vai sliktas, tās vienkārši ir savādākas.
Šajā darbā veiktie pētījumi, balstīti uz bērnu namu un bērnudārzu, parāda un pierāda atšķirības bērnu-bāreņu un ģimenē augošu bērnu baiļu un emocionālā nemiera struktūrā. Testēšanā piedalījās 75 bērni vecumā no 3 līdz 7 gadiem. Kā metodika tika izmantota nemiera diagnostika, R.Temmla, V. Amena un M.Dorkas projektīvais tests “Izvēlies vajadzīgo seju”, metode – novērojums.…
Pētījuma mērķis: atklāt saikni starp deprivāciju un personības trauksmainības līmeni Pētījuma hipotēze: personības trauksmainības līmenis bērniem kūri atrodas deprivācijas situācijā ir lielāks nekā personības trauksmainības līmenis bērniem, kuri neatrodas deprivācijas situācijā
