-
Mūžizglītība, tās mērķi, uzdevumi, problēmas
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Mūžizglītības nozīme Latvijā | 4 |
2. | Mūžizglītības attīstības redzējums: vēlamā situācija 2013.gadā | 8 |
3. | Mūžizglītības galvenās mērķa grupas un to vajadzības | 10 |
4. | Mūžizglītības mērķi | 16 |
5. | Mūžizglītības problēmas | 19 |
Secinājumi | 22 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 23 |
Secinājumi.
Zināšanas izvirzījušās cilvēku darbības, attīstības un sociālo pārmaiņu centrā. Sabiedrībās, kurās apgūst zināšanas nedrīkst būt izslēgtu indivīdu, jo zināšanas ir sabiedrības vērtība, kurai jābūt pieejamai visiem.
Mūžizglītības ieviešana ir būtisks nosacījums sekmīgai pārejai uz zināšanām balstītu sabiedrību un ekonomiku.
Katras valsts mūžizglītības stratēģijai jānodrošina sekojoši aspekti:
1. Jāgarantē universālu un nepārtrauktu piekļuvi mācībām, kas iedzīvotājiem nodrošinātu nepieciešamo prasmju apgūšanu un uzlabošanu spējai ilgstoši iekļauties un funkcionēt uz zināšanām balstītā sabiedrībā.
2. Ievērojami jāpalielina dažāda līmeņa investīcijas cilvēkresursos, par prioritāti izvirzot Eiropas svarīgāko vērtību – tās cilvēkus.
3. Jāattīsta efektīvas apmācību un mācīšanās metodes, kā arī jānodrošina nepieciešamie apstākļi mūžizglītības un izglītības mūža plašumā nepārtrauktai attīstībai.
4. Ievērojami jāuzlabo veidi, kādos iesaistīšanās mācību procesā un tās rezultāti tiek saprasti un novērtēti, tas īpaši attiecas uz neformālo izglītību un ikdienas mācīšanos.
5. Jānodrošina viegli pieejamu informāciju un padomu par mācīšanās iespējām visā Eiropā ikvienam visas dzīves garumā.
6. Jānodrošina mūžizglītības iespējas pēc iespējas tuvāk apmācāmo dzīves vietai un, kad nepieciešams, veikt apmācības, izmantojot informāciju un komunikāciju tehnoloģiju sniegtās iespējas.
…
Referātā apskatīti jautājumi par mūžizglītības īpatnībām Latvijā. Katrā no nodaļām tiek analizēta kāda problēma saistībā ar konkrēto jautājumu. Latvijas izglītības sistēmā pieaugušie nav atzīti, kā lielākā mērķa grupa un tai nav adekvāta piedāvājuma, kas nodrošinātu cilvēku ilgstošu, produktīvu līdzdalību darba tirgū un pilsoniskā sabiedrībā. Pieaugušo mācīšanās vajadzības attīstības valstī nedrīkst palikt bez ievērības, jo vecāku vispārējās izglītības līmenis ir būtisks nosacījums, lai sasniegtu mērķus bērnu izglītībā un vispārējā attīstībā. Mūžizglītība paver iespējas sabiedrības locekļiem izglītoties visas dzīves garumā, paaugstinot savu kvalifikāciju vai iegūstot citu kvalifikāciju atbilstoši darba tirgus prasībām, savām interesēm un vajadzībām. Apvieno neformālo mācīšanos ar formālo izglītību, attīsta iedzimtas spējas līdztekus jaunām kompetencēm. Referāta mērķis ir sniegt ieskatu mūžizglītības jautājumos.
