-
Bērna patstāvība kā darbības motivācijas priekšnosacījums pirmsskolas vecumā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Patstāvības veidošana latviešu audzināšanas modelī | 7 |
1.1. | Patstāvība un motivētība | 7 |
1.2. | Patstāvības veidošanās un būtība | 9 |
1.3. | Motivējošas mācību vides nozīme patstāvības veicināšanā | 14 |
1.4. | Patstāvības audzināšana latviešu bērnu literatūrā | 17 |
1.5. | Iekšējās un ārējās motivācijas veidošanās | 24 |
2. | Bērna patstāvības kā darbības motivācijas priekšnosacījums pirmsskolas vecumā izpēte | 29 |
2.1. | Pētījuma metodoloģiskais pamatojums | 29 |
2.2. | Grupas raksturojums pētījuma sākumā | 31 |
2.3. | Intervija par bērnu patstāvības veidošanos un tās ietekmi uz motivācijas rašanos bērniem jaunākajā pirmsskolas vecumā | 37 |
2.4. | Pētījuma norises apraksts | 39 |
2.5. | Rezultātu apstrāde un analīze | 44 |
Secinājumi | 46 | |
Priekšlikumi pedagoģiskajā darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem | 48 | |
Izmantotā literatūra | 50 | |
Pielikums | 53 |
Secinājumi
1. Patstāvība ir jebkura cilvēka personības īpašība, kas var būt izteiktāka vai mazāk izteikta. Pēc savas būtības cilvēks jau vēsturiski ir patstāvīgs savās darbībās. Ļaujot sajust paša varēšanu normas robežās, atkarībā no vecumposma un individuālajām spējām, bērns drīzāk sajutīsies komfortabli un izrādīs iniciatīvu turpmākai darbībai.
2. Lielāku iekšējo motivāciju var radīt, bērnam neuzspiežot savu viedokli, bet gan ļaujot izpaust savu radošumu, prasmi patstāvīgi strādāt un gūstot gandarījumu par paša paveikto. Visefektīvākā motivācija ir iekšēja. To iespējams panākt veidojot mērķtiecīgas iestrādes, attīstot bērna patstāvīgu darbību.
3. Liela daļa sabiedrības, kas ir tiešā saskarsmē ar bērniem, uzskata, ka bērna patstāvība ir jāveicina, ka bērnam jāļauj darboties kādu laiku arī neatkarīgi no pieaugušā uzraudzības. Jo tieši savu rotaļu, spēļu organizēšana, kaut uz 5 minūtēm, attīsta patstāvību.
4. Pedagoģiskie uzdevumi jāorganizē tā, lai tie atbilst bērna vecuma īpatnībām un individuālajām spējām un prasmēm. Lai to izpildītu, pedagogam jāņem vērā sensitīvie periodi, temperaments, regīonālās un mūsdienu aktualitātes.
5. Liela nozīme patstāvības veicināšanā ir jēgpilnu uzdevumu izpilde. Pirmsskolas vecumā svarīgas robežas, kas jāievēro, tomēr tās nedrīkst apspiest radošumu. Bērnam vieglāk patstāvīgi darboties, ja viņš zina konkrētus noteikumus un tad pats var to ietvaros strādāt un darboties.
…
Bakalaura darbs sastāv no teorijas unpētījuma daļas, kurā aplūkota bērnu patstāvīgā darbība kā iekšējās motivācijas rašanās pamatrincips. Īsāk sakot - ja bērns jūtas drošs par sevi, viņam pašam ļauj darīt uzdevumus, tas viņu motivē arī turpmākam darbam.
