-
Sistēmiskā domāšana
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1.Daļa | 4 | |
Sistēmiskā un analītiskā domāšana | 4 | |
Sistēma un tās uzbūve | 5 | |
Sistēmas iekšējā vide | 5 | |
Sistēmas ārējā vide | 6 | |
2.Daļa | 7 | |
Secinājumi | 8 | |
Izmantotā informācija | 9 |
Nobeigums
Šī pētījuma izstrādes procesā esmu guvusi pieredzi domājot par parādībām kā sistēmām un tas ir sniedzis interesantu pieredzi kā arī licis aizdomāties par lietām, par kurām citā situācijā es nebūtu aizdomājusies.
Pētījuma izstrādes procesā radu sekojošus secinājumus:
• Praktiski jebko, ko mēs novērojam, ko mēs spējam ar prātu aptvert, mēs spējam saskatīt kā sistēmu;
• To, ko mēs nespējam ar prātu aptvert, mēs spējam pieņemt kā sistēmu, lai to pāragri nevienkāršotu;
• Sistēmas spēj būt gan iedomātas (acīm nesaskatāmas), gan fiziskas;
• Mainoties sistēmu elementu sniegtajam pienesumam sistēmā mainās sistēmas ietekme uz saistītajām sistēmām, bet struktūra dēļ tā nemainās.
Ko esmu ieguvusi no šī kursa? Tā ir iespēja izvērtēt parādības kā sistēmas. Kā arī atziņa, ka principā viss, pat vienkāršas parādības, ir raksturojamas kā sistēmas. Šīs zināšanas man noderēs manā turpmākajā dzīvē.
…
Šo priekšmetu “Sistēmiskā domāšana” izvēlējos, jo vēlējos uzzināt vairāk par to, kas tiek saprasts ar “sistēmisku” domāšanu, jo domāt jau domājam mēs ikviens. Pieredze ar to mums ir, bet tagad, pēc šī kursa paveroties uz pasauli “citām acīm”, uzskatu, ka retais domā sistemātiski. Izglītības iestādes iemāca tikai vienu domāšanu – analītisko. Šī darba ietvaros tiek pētīta domāšana kā prāta sistēmiska apzināta darbība. Īpaša interese man kā autorei, protams, ir par sistēmisku domāšanu un mazāk par analītisko. Jau uzsākot kursu pratu analizēt dažādas parādības tāpēc, pēc tam, kad uzzināju nedaudz vairāk par šo priekšmetu, vēlējos šī kursa ietveros apgūt sistēmisko domāšanu, lai spētu saskatīt un pētīt parādības kā sistēmas, saistītus kopumus. Līdz šim ierastā metodoloģija bija izķidāt tās pa sastāvdaļām, elementārdaļiņām un analizētu katru kā atsevišķu vienību.
