-
Masu komunikācijas jēdziens, pirmsākumi un attīstība
Publiskie mediji mēģināja adaptēt savai auditorijai sarežģīto pasaules notikumu ainu, uzņemoties publisko attiecību sabiedrības priekšā par savām versijām un argumentācijā. Tāpēc avīzēm un masu medijiem kopumā piemīt šī mazā niša-publiskās telpas dienaskārtības diriģenta pults. Nedrīkst aizmirst arī to, ka Lielā Franču revolūcija balstījās tieši uz iespiestā vārda izplatību, kas sludināja brīvību, vienlīdzību, liedz tiesību ,domu atbrīvot zemāko klasi no tās pakļautības. Laika posmā no 1450 gada līdz pat 1800 gadam iespiedtehnika īpaši nemainījās, jeb tā varēja iespiest 100-150 lapas stundas laikā, ņemot vērā, ka šīs lapas tika liktas kopā ar roku. Jaunas vēsmas un manāmas izmaņas skāra pasauli pēc 1800 gada, kad abpus Atlantijas okeānam, reliģija jau bija devusi pietiekami lielu impulsu tam, lai cilvēki iemācītos lasīt, kā arī tam lai cilvēks, kas nepārstāvēja augstākās kārtas spētu iesaistīties publiskos procesos ar pietiekami lielu zināšanu bagāžu. Iespied drukas attīstība ievirzīja ne tikai domāšanu, bet arī radošās domas attīstības virzienu.
Lai apzinātos kā tad īsti ir attīstījusies prese sākumā, manuprāt, ir jāizprot, kas tad ir prese, Sandra Veinberga savā grāmatā ‘‘Masmediji‘‘ piedāvā divas definīcijas, kuras izmanto pētnieki, taču ikdienas sistematizēšanā tiek izmantoti divi kritēriji-izdošanas biežums un struktūra. Pēc ANO apraksta, avīze ir periodisks publikāciju kopums ar vispārēju saturu, kas tiek izdots vismaz četras reizes nedēļā, kā arī par avīzi var uzskatīt jebkuru periodisku izdevumu, kurā risinātas aktuālas problēmas .…
Par nācijas tapšanas iedīgļiem var runāt kopš Lielās Franču revolūcijas, Amerikas revolūciju, kad cilvēki apvienojās, lai uzlabotu dzīves, darba apstākļus. Viens no lielākajiem virzuļiem tieši iespied drukas attīstībā bija Industriālā revolūcija, kas iezīmēja jaunu laikmetu ne tikai grāmatiespiešanā bet gan preses un avīzes attīstībā kopumā, paradot to interesantu, pieejamu un saistošu lielām cilvēku masām, piepildot tās ar informāciju, kas interesētu lielu daļu cilvēku.
