-
Mārketinga pētījuma jēdziens, process; tā pamatojums un dizaina specifika
Mārketinga pētījumi ir kļuvuši tik nozīmīgi un pašsaprotami vajadzīgi, ka tagad bez tiem spēj eksistēt vien dažas kompānijas, kuras datus var iegūt statistiskā veidā, kas tieši atkarīgs no tirgus apgrozījuma, neņemot vērā patērētāju mainīgos uzskatus. Tomēr patiesība ir tā, ka mūsdienās starp uzņēmumiem valda skarba konkurence, tāpēc kā tendence parādās tas, ka lielie uzņēmumi bieži vien mārketingu pētījumu vietā veic tā saucamo pētniecības darbu jeb mārketinga izpēti, lai tādejādi ietu pa priekšu klientu domām un spētu saskatīt tendences, tiklīdz tās kļūst aktuālas. Lielie uzņēmumi cenšas būt pirmie, kuri ar pētniecības darbiem cenšas gūt nojausmu par neapmierinātajām vajadzībām, vēlmēm un alkām.
Tomēr pētniecības darbu dēļ mārketinga pētījumi nav zaudējuši savu nozīmi, vajadzību vai popularitāti. Mārketinga pētījumi vēl joprojām ir pieprasīti un ar vien lielāks pieprasījums un augstas prasības tiek izvirzītas tieši pētījuma realizētājiem – pētniekiem. Liels pieprasījums ir pēc augsti kvalificētiem, ar tehniku saistītiem speciālistiem, kuriem būtībā jābūt izpratnei par daudz un dažādām jomām. Veiksmīgam mārketinga pētījumu speciālistam ir nepieciešams laba saskarsme ar cilvēkiem, teicamas komunikācijas, konceptuālas un analītiskas prasmes. Speciālistam ir jāprot ne tikai ievākt datus, bet arī tos pietiekami saprotami pasniegt. Un tikai veiksmīgs speciālists vienmēr sekos noteikumam, ka mārketinga pētījumi ir nepieciešami, lai uzņēmums jeb pētījuma pasūtītājs pieņemtu labākos mārketinga lēmumus.
…
Pēc definīcijas, ko izveidojusi Amerikas Mārketinga Asociācija (AMA) - mārketinga pētījums ir funkcija, kas tirgotāju sasaista ar patērētāju, pircēju un sabiedrību ar to informāciju, ko lieto, lai identificētu un definētu mārketinga iespējas un problēmas, radītu, uzlabotu un novērtētu mārketinga darbības un sekotu līdzi mārketinga izpausmēm, kas tādejādi uzlabo izpratni par mārketingu kā procesu. Būtībā var teikt, ka mārketinga pētījumi ir uzņēmuma formālā komunikācijas saikne ar potenciālo pircēju un vidi. Līdz ar to, var secināt, ka tirgus jeb mārketinga pētījumi ir nepieciešami, lai radītu saikni ar esošajiem vai potenciālajiem klientiem, tādejādi palīdzot uzņēmuma sasniegt savus nospraustos mērķus. Klientu viedoklis piešķirs objektivitāti un plašumu ikviena uzņēmuma mārketinga lēmumos, padarot tos daudzkārt veiksmīgākus. Tādejādi mārketinga pētījumi ir kā rīks mārketinga menedžera lēmuma pieņemšanas procesā, tie ir neatraujams elements no paša mārketinga. Tomēr ne visās situācijās ir vērtīgi un uzņēmumam izdevīgi veikt tirgus pētījumu. Lai to noskaidrotu, pirms sākt plānot pašu pētījumu, ikvienam uzņēmuma vadītājam, kurš grasās risināt kādu mārketinga problēmu, pasūtot mārketinga pētījumu, vispirms ir svarīgi atbildēt uz vairākiem jautājumiem, sākot ar - kāpēc pētījums tiks veikts, beidzot ar to, ko vispār iesāks ar pētījuma rezultātiem. Šādu pārdomu rezultātā tiks ievērota pētījuma loģika, jo ne visas mārketinga problēmas ir atrisināmas, iegūstot informāciju no mārketinga pētījumiem. Brīdī, kad problēma tiek definēta ir svarīgi uz to paraudzīties plašāk, jo ļoti iespējams, to var atrisināt bez pētījuma. Un vēl svarīgi ir apdomāt, vai īsto problēmu var atrisināt izmantojot pētījumu.
