-
M.Montesori antropoloģiskais koncepts
"Montesori palīdz nostiprināt cilvēka viduspunktu, viņa akcentē koncentrēšanos un līdzsvaru, interesi un pašiniciatīvu. Bērns tiek vadīts no iekšienes, tādēļ viņam no iekšienes ir jāmācās arī atšķirt, iegumēt savu ceļu, saklausīt lietu aicinājumu, lai neļautu sevi pakļaut no ārienes. Tam jāmācās tikt galā arī ar ļaunuma izraisītajām pretrunām viņa dzīvē, atrast savai dzīvei mērauklu. Vācu valodā vārds "mērs" agrāk nozīmēja arī prasmi dzīvot." (3, 19. – 20. lpp.)
Uzskatu, ka Montesori pedagoģija ir patiesi ļoti cilvēcīga un īsta, nav vienaldzīga tās pašos pamatos, tā domā par to, kā labāk palīdzēt bērnam attīstīties, kā izaugt par labāko, kas ir mūsu spēkos, kā būt tam cilvēkam, kāda ir mūsu sūtība tapt. Mācoties par Montesori pedagoģiju, pārņēma izjūta, ka tas ir kas gaišs, tīrs un uz brīvību orientēts. Šķiet, ka Montesori pedagoģijas pasaule ir brīva no ļaunuma, cilvēki tajā ir pašdisciplinēti, individuāli, apzinās savas jūtas līdz pašiem dziļumiem. Manuprāt, Montesori pedagoģijas pamatprincipi un galvenās idejas ikvienam cilvēkam, kas audzis šādā vidē, var palīdzēt atrast sevi, kā arī apzināties savu sūtību, zināt un piepildīt dzīves mērķus, būt veiksmīgam, harmoniskam un brīvam no ārpasaules negatīvās ietekmes un ļaunuma.
…
Kolumbs atklāja reālu ārējo pasauli, Marija Montesori atklāja iekšējo pasauli – bērna dvēseles pasauli. Tas bija tikpat ģeniāls atklājums kā Kolumba Amerika. Tieši šis atklājums, nevis viņas metode padarīja Mariju Montesori slavenu. Kā viņa pati skaidro, viņas metode izriet no šī viņas atklājuma. Man ļoti patīk, kā M. Montesori uzsver katra bērna individualitāti un tiesības uz pašattīstību, izaugsmi un brīvību, jo mūsdienās ļoti bieži varam sastapties ar gadījumiem, kad vecāki pat divdesmit gadu vecam puisim norāda, ko darīt, kurp doties mācīties, kas ne tikai liek justies nepārliecinātam par sevi, bet arī mazina pašizaugsmes iespēju un prasmi pieņemt no citiem neatkarīgus lēmumus.
