-
Atmiņa, tās veidi un pamatprocesi. Loģiskās un mehāniskās iegaumēšanas īpatnības pirmsskolā un pamatskolā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Atmiņas veidi | 4 |
2. | Atmiņas pamatprocesi | 5 |
3. | Loģiskās un mehāniskās iegaumēšanas īpatnības pirmskolā un pamatskolā | 6 |
4. | Aizmiršanas likumsakarību pētīšana | 7 |
Secinājumi | 8 | |
Literatūras saraksts | 9 |
Secinājumi
• Atmiņu var iedalīt četros veidos – pēc saglabāšanas veida, pēc saglabāšanas ilguma, pēc cilvēka aktivitātes iegaumējot, pēc iegaumētās informācijas specifiskuma.
• Atmiņas pamatprocesos ietilpst iegaumēšana, atpazīšana, aizmiršana, reproducēšana, saglabāšana un atcerēšanās. Katrs norit pēc savām likumībām, tomēr cieši saistīti un atkarīgi viens no otra.
• Loģiskā iegaumēšana ir saistīta ar domāšanu un runu, bet mehāniskā iegaumēšana ir saistīta ar loģiski nesaistītu informāciju.
• Pirmskolas vecuma bērniem svarīga ir loģiskā iegaumēšana, jo bērns izzina pasauli, kas liek viņam domāt un loģiski izprast lietu kārtību, bet pamatskolā tiek izmantota mehāniskā iegaumēšana, kas bērnam ļauj apgūt vielu, kas var savā starpā nebūt saistīta.
• Aizmiršana ir pretējs process saglabāšanai. Tā ir nespēja kaut ko atcerēties vai arī nepareiza atcerēšanās - to, kas tiek iegaumēts, tiek nomainīta ar kaut ko tam līdzīgu.
…
Atmiņa ir psihisks izziņas process, kurā cilvēks iegaumē, saglabā, reproducē un neaizmirst domas, tēlus, kustības, tas ir, pieredzi. Tā ir centrālās nervu sistēmas process, kas nodrošina informācijas saglabāšanu jeb kodēšanu, uzglabāšanu, kā arī reproducēšanu jeb atcerēšanos. Šie procesi sniedz mums iespēju veidot savu personību, uzkrāt pieredzi, mācīties un attīstīties. Lai gan pats atmiņas veidošanās process joprojām nav līdz galam izpētīts, mums ir pieejams ieskats tajā, kā tas notiek un ko varam darīt, lai to varētu labāk izmantot savā labā. Atmiņa ir nozīmīga cilvēka personības sastāvdaļa – bez tās mēs nevarētu mācīties, attīstīt prasmes un valodu, veidot attiecības vai savu personību. Mēs dzīvotu konkrētajā mirklī, bez iespējas aptvert notiekošo pilnībā. Referāta mērķis ir apkopot informāciju par atmiņas veidiem un pamatprocesiem, iegaumēšanas īpatnībām un aizmiršanas likumsakarībām. Referāta uzdevumi: 1. Iepazīties ar teoriju, kas ir saistīta ar atmiņas procesiem. 2. Izpētīt loģiskās un mehāniskās iegaumēšanas īpatnības pirmskolā un pamatskolā. 3. Iepazīties ar aizmiršanas likumsakarībām un to pētīšanu.
