-
Argumentēta eseja bioloģijā par abortu
Vēl viens aspekts ir sieviešu tiesības pār savu ķermeni. Diezin vai kāds noliegs, ka mums katram ir tiesības lemt par savu ķermeni, turklāt lemt par medicīniskām procedūrām un manipulācijām. Ārsti apkārt pasaulei, tai skaitā, ginekoloģe no Latvijas, Dace Matule atzīst, ka aborta aizliegšana būtu rupjš cilvēktiesību un sievietes tiesību pārkāpums, un no medicīnas viedokļa tā ir sievietes reproduktīva izvēle. Zinātniski pierādīts, ka grūtniecība ietekmē tikai un vienīgi sievietes ķermeni. Tas ir tikai loģiski, ka tikai pati sieviete drīkst izlemt savu rīcību un sabiedrība nedrīkst sievietes par to nosodīt. Vēl nehumānāk par abortu ir likt sievietei iznēsāt bērnu pret viņas pašas gribu, neatkarīgi no tā, vai apaugļotā sieviete ir izvarota, nepilngadīga, ar veselības problēmām vai vienkārši nevēlas kļūt par mammu. Ja abortu aizliegtu, sāktos “kaktu” abortu uzliesmojums, sievietes censtos atbrīvoties no nevēlamā augļa izmantojot metodes, kas radītu risku ne tikai viņu veselībai, bet arī dzīvībai. Par piemēru var ņemt Rumāniju, kur 1966.gadā Nikolajs Čaušesku aizliedz abortus, kopš tā brīža plaukstot nelegālajiem abortiem, ik gadu mirst 78 000 sievietes.…
Runājot par aborta aizliegšanu vai attaisnošanu legālā un morālā nozīmē, parasti visskaļāk izskan arguments ,,aborts ir slepkavība”. Cilvēki, kas izdara šo secinājumu, parasti balstās uz apsvērumu, ka aborta laikā tiek nogalināts cilvēks jeb persona, kas nav morāli attaisnojams un ir stingri aizliegts arī legāli. Bet vai embriju var pielīdzināt personai? Mēs tomēr nesakām, ka zīle ir ozols. LR Krimināllikuma 116.pants nosaka, ka slepkavība ir citas personas tīša, prettiesiska nonāvēšana. Vēlreiz uzsvēršu, ka aizliegums attiecināts uz būtnēm, kas raksturojamas kā persona. Personai piemīt noteiktas pazīmes – tai piemīt spēja izjust sāpes, domāšana, pašmotivēta aktivitāte, spēja nodot ziņojumus un pašapzināšanās. Embrija gadījumā runa ir par paša radītām kustībām un spēju izjust sāpes pēc 27 grūtniecības nedēļai, kā apgalvo zinātnieki no American College of Obstetricians and Gynecologists, taču tas neizsmeļ vispusīgu personas raksturojumu. Varētu iebilst, ka zīle ir potenciāls ozols, un, balstoties analoģijā, apaugļotā olšūna ir potenciāls cilvēks. Te tomēr jānorāda, ka šāds morālā statusa izlīdzinājums neiztur kritiku, jo pielīdzina cilvēku vien ģenētiskajam veidojumam, bet ja tā, tad tas ir vienlīdz ģenētiski līdzvērtīgs ar daudzām citām dzīvām būtnēm, kurām nav vienlīdzīgs morālais statuss ar cilvēku, piemēram, virknei zīdītāju.
