-
Sievietes pasaule
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
Mīti par Sievietes un vīrieša rašanos | 3 | |
Sievišķais un vīrišķais kā sākotnes | 4 | |
Sieviete senajā sabiedrībā | 9 | |
Roma | 9 | |
Ēģipte | 10 | |
Grieķija | 10 | |
Sievietes Spartā | 10 | |
Sieviete viduslaikos | 11 | |
Bizantijas impērija | 11 | |
Islama attieksme pret sievieti | 11 | |
Indija | 12 | |
ĶĪNA | 12 | |
Sieviete un vīrietis mākslā | 13 | |
Secinājumi | 14 | |
Izmantotā literatūra | 15 |
Kā skaidrot faktu, ka iekšēji vienota cilvēce “izpaužas” divos dzimumos, divās ķermeniskās organizācijās – vīriešos un sievietēs? Kur rodams tas vienojošais elements, kas pārvar dzimumu fizioloģisko dažādību, atsvešinātību? Šis visai cilvēcei un ikvienai atsevišķai kultūrai nepārtraukti svarīgais jautājums guva arī mītisku interpretāciju. Un mītiskā apziņa saskaņā ar savu loģiku atbild: cilvēki dalās vīriešos un sievietēs tādēļ, ka iepriekš ir bijuši vienoti, dzimumi nebija viens no otra nodalīti. Senajai apziņai tik būtiskā ideja par vienotību, harmoniju, veselumu tiek pārnesta arī uz dzimumu specifikas izpratni, to atšķirību apjautu.
Pasaule ir vienota, un arī cilvēks ir vienots. Taču pasaulē katrai lietai ir sava vieta, tās nesaplūst, ir relatīvi nošķirtas. Relatīvi nošķirti, atsvešināti ir arī abi dzimumi, jo pastāv ķermeniskās atšķirības un katram dzimumam ir savi uzdevumi, sava īpaša vieta sociālajā hierarhijā.
Par to, ka sievišķais un vīrišķais kā divi principi, divi sākumi ir savstarpēji nepieciešami saistīti, senais cilvēks nešaubījās. Jautājums tikai – kurš šajā pārī ir dominējošais, noteicošais?…
Mīti par Sievietes un vīrieša rašanos Daudzos senajos vēstījumos uzsvērts, ka cilvēce, lai arī fizioloģiski diferencēta, savā būtībā ir vienota. To apliecina mīti par sākotnēji vienoto, nesadalīto cilvēku – hermafrodītu, androginu pastāvēšanu. Arī daudzas senās reliģijas uzskatīja, ka atsevišķiem dieviem (grieķu Hermafrodītam, indiešu Aditi, ēģiptiešu Ra u.c.) piemīt gan vīrišķās, gan sievišķās pazīmes. Tādas dievības dažkārt attēloja ar abu dzimumu ģenitālijām vai citām dzimumiezīmēm (Šiva, bārdaina Afrodīte), tādejādi simbolizējot viņu unitārismu, veselumu. Vārdam “hermafrodīts” ir grieķu cilsme, taču, burtiski tulkojot no latīņu valodas, šis vārds nozīmē arī “gudrības dēls”. Hermofrodīts ir Hermeja un Afrodītes dēls, kuram bija gan vīrišķās, gan sievišķās iezīmes...
