-
Izglītības socioloģiskie aspekti
Novērtēts!
Šim darbam ir meklējuma raksturs. Latviski šāds materiāls līdz šim ir bijis pieejams izkaisītā veidā. Tā galvenā virzība iecerēta kā pedagoģijas teorijas un prakses saistības atspoguļošana ar tādu zinātni kā socioloģija un konspektīva, apkopojoša materiāla radīšana par izglītības socioloģiju.
Par sagatavošanas nepieciešamību pārliecinājos pēc izglītības socioloģijas kursa nolasīšanas Latvijas Universitātes socioloģijas specialitātes 3. kursa studentiem un socializācijas kursa mācīšanas Valkas 1. vidusskolas vecāko klašu skolēniem, jo apgūstamais materiāls vienmēr izraisīja patiesu interesi.
Tā kā strādāju skolā, tad kā skolas direktors esmu cieši saistīts ar skolas un pašvaldību attiecību jautājumiem. Pēc skolu nodošanas pašvaldību pārziņā, dažuviet aktuāls kļūst pašvaldību un skolu sadarbības jautājums, sevišķi, ja pašvaldību vadītājiem ir vāja izpratne par izglītības sistēmu vispār un skolas darbību kā tādu. Iepazīstoties ar šo konspektīvo kursu, manuprāt, sadarbībai vajadzētu kļūt efektīvākai.
Arī skolotāju priekšstati par izglītības un sabiedrības mijiedarbību ir nepietiekoši. Ceru, ka šis darbs varētu būt labs noderīgs studentiem, sociologiem, skolotājiem, vecākiem un pašvaldību darbiniekiem, izglītības vadītājiem un citiem interesentiem.
Vecākiem, iepazīstoties ar tām lekciju sadaļām, kuras nav tik izteikti specializētas un domātas tikai izglītībā un socioloģijā zinošiem cilvēkiem, pavērsies plašāks redzesloks un izpratne par jaunās paaudzes sagatavošanu dzīvei sabiedrībā, lai viņi nebūtu neveiksminieki.
Kursā apzināti tiek apieti jautājumi, kas saistīti ar jauno izglītības likumu un citiem innovatīviem projektiem, bet ir iekļauti izglītības sistēmas modelēšanas aspekti .…
Izglītības institūcija - tās sociālās funkcijas, izglītības un sabiedrības sociālo struktūru mijiedarbība, izglītības jomas makrostruktūras veidošanas un darbības principi, izglītības socioloģijas priekšmets un objekts, izglītības socioloģijas struktūra, mācīšanās - kā sociokultūras darbības veids, mācīšanās un audzināšana, sabiedrības vajadzību ietekme uz izglītības attīstību, mācību iestādes un to daudzveidība, izglītības sistēma, vispārizglītojošās skolas struktūra, profesionālā un papildizglītība, tālākizglītība, mācību tehnoloģijas, mācību moduļu metode, atestācijas un vērtēšanas problēmas, izglītības sfēras sociālo grupu klasifikācija, mācāmo un mācošo sociālo lomu īpatnības mācību procesā, skolotāja profesionālā darbība, skolēna loma, stratifikācija izglītības procesā, mācāmo tipoloģija, kādas tendences izglītībā varētu pētīt no izglītības socioloģijas skatpunktiem, mācību iestādes sociālās kopas veidošana, mācību pedagoģiskā institūcija kā sociālā organizācija, pārvalde izglītības sfērā - subjekts, objekts, darbība, jauniešu sociālā orientācija, dažu sociālo faktoru ietekme uz izglītību, socioloģiskie pētijumi izglītībā.
Īpašs paldies par šo materiālu Valkas 1.vidusskolai: http://www.gauja.eunet.lv/v1v/
