-
Kopsavilkums par filmu "Kasablanka"
Šajā filmā katram varonim tiek piedēvēta sava loma ,bet citam pat vairākas lomas vienlaicīgi:
• Viktoram ir divkārša loma kā neviennozīmīgam aģentam mīlas stāstā un aģentam skaidrība politiskajās intrigās - viņš ir Skaistums pret nacistu zvēru.
• Pats Bogarts iemieso vismaz trīs lomas: neviennozīmīgais piedzīvojumu meklētājs, kas sastāv no cinisma un dāsnuma; Lovelornas askēts; un tajā pašā laikā Pestītais dzērājs (viņš ir jāpadara par dzērāju, lai pēkšņi viņu varētu izpirkt, kamēr viņš bija jau askēts, vīlies mīlestībā).
• Ingrīda Bergmane ir mīklaina sieviete jeb Femme Fatale.
• Riksa vieta ir burvju loks, kurā viss var (un notiek): mīlestība, nāve, vajāšana, spiegošana, azartspēles, pavedināšana, mūzika, patriotisms. Teātralizēta izcelsme un tā nabadzīgie līdzekļi, noveda pie apbrīnojama notikumu sablīvēšanās vienā vidē.
Bet tieši tāpēc, ka šeit atrodas visi arhetipi, Kasablanka citē neskaitāmas citas filmas, un katrs aktieris atkārto kādu daļu, kas spēlēta citos gadījumos, piemēram, intertekstualitātes lugu rezonanse, kas ir vērsta uz skatītāju. Kasablanka, tāpat kā smaržu taka, rada citas situācijas, kuras skatītājs diezgan viegli uztver, uzņemot tās.
Tādējādi Kasablanka nav tikai viena filma. …
Tas ir visai fascinējoši, ka cilvēki savos piecdesmit gados sēžas pie televizoriem, lai noskatītos Kasablanku vairākas reizes, bet, kad filma tiek izrādīta Amerikas universitātēs, zēni un meitenes sveicina katru ainu un kanonisko dialoga līniju . Kasablanka tiek uzskatīta par ļoti viduvēju filmu, kas tiek atzīta par komiksu komplektu, kuram ir zema psiholoģiskā ticamība, un nelieli dramatiskie efekti. Visi tie iedvesmotā virziena brīži, kas aplaudē ar aplausiem par savu negaidīto drosmi, patiesībā ir izmisumā pieņemti lēmumi. Autors uzsver, ka Kasablanka ir periodiski atdzīvināta cita filma, kurā katrs elements ir īstajā vietā, rakstzīmes ir konsekventas no viena brīža līdz nākamajam, kā arī svarīgs ir arī sižets. Veidojot Kasablanku autori nedaudz sajaucās ar visu, un viss, ko viņi izvēlējās, radās pēc izmēģināta un patiesa repertuāra. Kad izmēģinātās un patiesās izvēles iespējas tika ierobežotas, rezultāts ir kārota vai masveidā ražota filma vai vienkārši kičs.
