-
Personāla vadības procesa īss apskats
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Ieskats personāla vadības vēsture: no kadru daļas līdz cilvēku resursu vadībai | 4 |
2. | Personāla pārvaldes galvenie etapi | 5 |
2.1. | Cilvēku resursu plānošana | 6 |
2.2. | Personāla atlase | 7 |
2.3. | Personāla novērtēšana | 8 |
2.4. | Personāla apmācība un attīstība | 9 |
2.5. | Personāla motivēšana | 10 |
2.6. | Atalgojuma sistēmas veidošana | 11 |
2.7. | Kontrole | 12 |
2.8. | Personāla vadības efektivitātes novērtēšana | 13 |
3. | Personāla vadība pārmaiņu laikā | 14 |
Secinājumi | 16 | |
Literatūras un avotu saraksts | 17 |
Secinājumi
Mainīgā sociāli ekonomiskā un kultūras vide, izmaiņas darba tirgū un tehnoloģiskais progress rada nepieciešamību veikt nemitīgus un būtiskus pārkārtojumus organizācijas iekšējā struktūrā.
Augstāk minētie procesi skar miljoniem darbinieku uzņēmumos. Un tā kā cilvēki ir nozīmīgākais no uzņēmuma resursiem, lai nodrošinātu efektīvu tā darbību un pienācīgu konkurenci, ir jāpiesaista piemērotākie darbinieki, jāatlasa, jānovertē, jāapmāca, jārada motivāciju strādāt, jāatalgo, jāveic kompetences un darba rezultātu novērtēšana un jānodrošina pastāvīga darba kontrole. Visas šis funkcijas ir personāla vadības procesa neatņēmamas sastāvdaļas, kas ietekmē viena otru un arī darba procesa rezultātus.
Piemēram, personāla kompetence un darba rezultāti (sasniegumi) ietekmē atalgojuma sistēmu un vajadzības pēc apmācības noteikšanu, lai atklātu darbinieku potenciālu un pēc iespējas labāk attīstītu viņu spējas un prasmes. Savukārt laba atalgojuma pakete un apmācības un karjeras izaugsmes iespējas sekmē darbinieka apmierinātību un motivē viņu labāk strādāt.
Personāla praktiskās vadības pamatu mūsdienās veido darbinieka personības pieaugošā loma, viņa motivācijas uzstādījumu, vajadzību pārzināšana un spēja tos pielietot un virzīt saskaņā ar organizācijas nospraustiem mērķiem.
…
Personāla praktiskās vadības pamatu mūsdienās veido darbinieka personības pieaugošā loma, viņa motivācijas uzstādījumu, vajadzību pārzināšana un spēja tos pielietot un virzīt saskaņā ar organizācijas nospraustiem mērķiem. Veiksmīga personāla vadība ļauj par saprātīgu cenu atrast, maksimāli izmantot un noturēt labākos darbiniekus, tādā veidā ļaujot uzņēmumam veiksmīgi konkurēt ar citiem uzņēmumiem, īstenot uzņēmuma plānus un mērķus, un gala rezultātā uzņēmējdarbībai nest plānotos ieņēmumus un peļņu. Personāla vadība ir sava veida izaicinājums vadītājam. Viņam jāprot ātri pieņemt pareizos lēmumus, jābūt fleksiblam un atvērtam pārmaiņām, jāprot piemērot vadības stilu noteiktai situācijai vai apstākļiem, jāpapildina savas tehniskās zināšanas, jāpilnveido sevī līdera īpašības, lai varētu vest aiz sevis cilvēkus.
