-
Strukturālais plāns valodas sistēmas nepietiekamas attīstības korekcijai
Konspekts22 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
2021. - 2025. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Fonētisko traucējumu novēršana | 3 |
1.1. | Līdzskaņa S fonētiskais skatījums | 3 |
1.2. | Līdzskaņa S logopēdiskā analīze | 3 |
1.3. | Vingrinājumi izrunas sagatavošanas posmā | 3 |
1.4. | Mēles vingrinājumi, kas veicina priekšējo mēleņu izrunu | 6 |
1.5. | Izolēta skaņas [s] izrunas mācīšana | 8 |
1.6. | Skaņas [s] nostiprināšana | 9 |
2. | Fonemātiskās uztveres attīstīšana | 12 |
2.1. | Skaņu [s] [t] diferencēšana | 12 |
2.2. | Skaņu [s] [t] diferencēšana zilbēs | 13 |
2.3. | Skaņu [s] [t] diferencēšana vārdos, vārdu savienojumos | 14 |
2.4. | Skaņu [s] [t] diferencēšana teikumos | 15 |
2.5. | Uzdevumi skaņu [s] un [t] diferencēšanai | 16 |
Secinājumi | 21 | |
Izmantotā literatūra | 22 |
1. Fonētisko traucējumu novēršana
● Artikulācijas aparāta sagatavošana pareizai skaņas izrunāšanai;
● izolētas skaņas mācīšana;
● skaņas nostiprināšana:
− zilbēs,
− vārdos,
− vārdu savienojumos,
− teikumos.
1.1. Līdzskaņa S fonētiskais skatījums
Skaņa [s] – dentāls priekšējais mēlenis, spraudzenis, troksnenis, nebalsīgs līdzskanis.
1.2. Līdzskaņa S logopēdiskā analīze
Izrunājot skaņu [s]:
● lūpas ir pavērtas vieglā smaidā;
● zobu rindas ar spraugu 1-2 mm;
● darbojas mēles priekšējā daļa, mēles gals nolaists uz leju un atrodas pie apakšējiem priekšzobiem; mēles sāni pacelti pret augšējiem sānu zobiem, veidojot slēgumu;
● mēles vidū veidojas renīte, pa kuru virzās auksta izelpojamā gaisa plūsma;
● mīkstās aukslējas paceltas, slēdzot ceļu gaisa plūsmai caur degunu;
● balss saites pavērtas, nevibrē.
1.3. Vingrinājumi izrunas sagatavošanas posmā:
● Noturēt lūpas smaidā, atsedzot augšējos un apakšējos priekšzobus.
● Prast placināt mēli.
● Noturēt mēles galu aiz apakšējiem priekšzobiem.
● Pūst ilgstoši pa mēles vidu ejošu gaisa plūsmu.
● Trenēt platu mēles galu pārvietot pa augšējiem un apakšējiem priekšzobiem.
● Noturēt lūpas smaidā, izrunājot skaņas [i] un [f].…
Strukturētais plāns, kā plānot korekciju VSNA bērniem pirmsskolā. Konkrēti tiek apskatīta skaņas [S] korekcija, diferencēšana [S]/[T]. Ir iekļauti gan mēles vingrinājumi, gan skaņas izrunas mācīšana, gan diferencēšana.
