-
Bērnu sagatavošana skolai
Psiholoģiskā gatavība
Ar to saprot bērna gatavību pieņemt jaunu sociālo, t.i., skolnieka lomu. Tā ir bērna attieksme pret skolu, pret mācību darbību, pret skolotāju, pret vienaudžiem, pret sevi, skolotājiem, mācību darbību. Bērnam vajadzētu iepriekš zināt, ka viņš nokļūs līdz šim nepazīstamu bērnu vidū, ka būs jāpierod kādu laiku pavadīt bez mammas, un no viņa tiks prasīta zināma patstāvība. Nepieciešamības gadījumos būs jāprot palūgt palīdzība, iesākumā pilnīgi svešam cilvēkam — klases audzinātājai. Tomēr jāsaprot, ka jaunā vide, jaunās prasības, ko izvirza skola, ne visi bērni spēj pieņemt uzreiz. Bērnam rodas vēlme iet skolā un mācīties, viņš apzinās, ka skolēna loma ir ļoti nozīmīga kā sabiedrībā, tā arī viņa ģimenē. Tieši vēlēšanās iet skolā un pildīt skolēna funkcijas arī liecina, ka bērns ir pārvarējis septiņu gadu krīzi un ir gatavs uzsākt skolas gaitas, pildīt skolēna lomu, kaut gan rotaļa joprojām ir būtiska bērna brīvā laika pavadīšanas sastāvdaļa. Tomēr ir jāatceras, ka bērnam, tāpat kā jebkuram pieaugušajam, ir nepieciešams, lai kāds ievēro viņa pūles, priekus, sasniegumus, izprot un atbalsta viņu grūtās situācijās. Mazajam skolēnam tie ir viņa vecāki. Bērns mācās, lai viņu atzītu un pieņemtu viņam svarīgie pieaugušie.
Uzsākot skolas gaitas, bērns saskaras ar jauniem sevis vērtēšanas kritērijiem, piemēram, akadēmiskajiem sasniegumiem, skolotāja un vecāku attieksmi pret tiem, skolas režīmu, sevis salīdzināšanu ar vienaudžiem, vienlaikus novērtējot arī sevi.
…
Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošana skolai mūsu valstī ir obligāta. Tā ieviesta ar mērķi, lai uz pirmo klasi bērni atnāktu līdzīgā sagatavotības līmenī. Ja bērns līdz šim vecumam nav apmeklējis bērnudārzu, obligātai apmācībai viņš jāpiesaka piecu gadu vecumā. Pēc īpašas vienošanās noslēgšanas vecāki bērnu skolai var sagatavot arī mājās. Ja uz apmācību bērns atnāk piecu gadu vecumā no mājām, sākums parasti ir ļoti grūts. Speciālisti novērojuši, ka viņu sagatavotības līmenis nodarbībās ir daudz zemāks nekā bērniem, kas apmeklējuši bērnudārzu. Pirmais pusgads piecgadīgo grupiņā parasti paiet, mēģinot sabalansēt bērnu prasmju līmeni. Pēc tam šāds pusgads atkārtojas 1. klasē.
