-
Pienākumu deleģēšana - nozīmīgs faktors uzņēmuma vadīšanā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
Anotācija | 4 | |
Annotation | 5 | |
1. | Pienākumu deleģēšana | 6 |
1.1. | Deleģēšanas jēdziens | 7 |
1.2. | Deleģēšanas process | 9 |
1.3. | Deleģēšanu kavējošie un veicinošie faktori | 16 |
2. | Uzņēmumu vadītāju pienākumu deleģēšanas prasmes | 24 |
2.1. | Pienākumu deleģēšanas nepieciešamības novērtējums | 24 |
2.2. | Pienākumu deleģēšanas prasmes | 28 |
3. | Ieteikumi deleģēšanas prasmju pilnveidošanai | 40 |
Secinājumi | 42 | |
Izmantotās literatūras un informācijas avotu saraksts | 44 | |
Pielikums | 46 |
Secinājumi
1. Pienākumu deleģēšana nozīmē uzdot darbiniekiem izpildīt uzdevumus, pilnvarot viņus veikt šos uzdevumus, bet saglabājot savu atbildību par izpildes kvalitāti un rezultātu;
2. Pienākumu deleģēšanas mērķi ir: atbrīvot vadītāju no rutīnas darbu veikšanas, lai pievērstos tiešo pienākumu pildīšanai, lai paaugstinātu darbinieku kompetences līmeni un motivāciju, efektīvi atrisinātu uzdevumus, racionāli izmantotu materiālos un finansu resursus, uzlabotu uzņēmuma iekšējo kultūru, līdz ar to, deleģēšana ir nozīmīgs faktors uzņēmuma vadībā.
3. Vadītāji pārāk maz uzmanības pievērš darbinieku novērtēšanai, tādēļ vadītājiem jāizstrādā darbinieku motivēšanas sistēma.
4. Deleģēšanu kavējošie faktori ir, galvenokārt, neuzticēšanās darbiniekiem, darbinieku kompetences trūkums un pārliecība,ka tas aizņem pārāk daudz laika, tādēļ vadītājiem jāapzinās deleģēšanas sniegtās priekšrocības un jāveic darbinieku apmācība, lai paaugstinātu viņu kompetenci, tādā veidā arī veicinot vadītāja uzticēšanos darbiniekiem.
5. Par nepietiekamu prasmi deleģēt liecina darba laika trūkums, vaditāju nodarbošanās ar rutīnas darbiem, bieža darbinieku maiņa uzņēmumā, ar pkalpojumiem neapmierināti klienti.
6. Deleģēšanu veicinošie faktori ir: detalizēta darbinieku instruēšana par darba izpildes gaitu, veidu, pilnvarojuma robežām, darbinieku novērtēšana un motivēšana un darbinieku apmācība, kā arī deleģēšana, ievērojot vadības līmeņus, nepieļaujot, ka darbinieki atgriež pienākumu izpildi vadītājam.
7. Uzņēmumu vadītāji neapzinās, ka, ieguldot laiku darbinieku apmācībā un kontrolējot viņu veikumu sākuma stadijā, viņi paaugstina darbinieku patstāvības pakāpi, tādā veidā atbrīvojot savu darba laiku efektīvākai izmantošanai nākotnē, tādēļ vadītājiem jāveic darbinieku apmācības.
8. Vadītāji pārāk maz uzmanības pievērš darbinieku apmācībai, domājot, ka tas radīs lielas izmaksas, bet, patiesībā, darbinieku apmācību var veikt pats vadītājs, netērējot tam finansu resursus.
…
Petījuma Mērķis: Izvērtēt deleģēšanas nozīmi uzņēmuma vadīšanā, analizējot vadītāju deleģēšanas prasmes. Uzdevumi: 1. Pētīt un analizēt literatūru par pienākumu deleģēšanu; 2. Analizēt uzņēmumu vadītāju pienākumu deleģēšanas prasmes; 3. Izstrādāt ieteikumus deleģēšanas prasmju pilnveidošanai. Pētījuma objekts: Uzņēmumu vadītāju pienākumu deleģēšana. Pētījuma priekšmets: Pienākumu deleģēšanas process. Pētījuma metodes: Teorētiskā, empīriskā un datu apstrādes metode. Pētījuma bāze: 30 Uzņēmumu vadītāji. Darbs sastāv no: 44 lappusēm neskaitot pielikumus, 1 tabulas, 11 attēliem, 1 pielikuma un 15 izmantotās literatūras un informācijas avotiem ar atsaucēm tekstā. Ir aotācija svešvalodā (angļu).
Pievienots viens pielikums. Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.
