-
Atsevišķu produktu reklamēšanas tiesiskā regulējuma īpatnības Latvijā un ārvalstīs
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 3 | |
1. | REKLAMĒŠANAS TIESISKĀ REGULĒJUMA ĪPATNĪBAS LATVIJĀ | 4 |
1.1. | Cigaretes | 5 |
1.2. | Alkohols | 6 |
2. | REKLAMĒŠANAS TIESISKĀ REGULĒJUMA ĪPATNĪBAS ĀRVALSTĪS | 8 |
2.1. | Indija | 8 |
2.2. | Austrālija | 9 |
3. | GADĪJUMA ANALĪZE | 12 |
SECINĀJUMI | 15 | |
IZMANTOTIE INFORMĀCIJAS AVOTI | 16 |
SECINĀJUMI
• Tā kā atbildību par reklāmas saturu nes reklāmas pasūtītājs, tam ir jāspēj orientēties ar reklāmu saistītos likumos un jāseko līdzi reklāmas tapšanas procesam.
• Latvijā reklāmu izveidošanu un izvietošanu ietekmē vairāki likumi: Reklāmas likums (1999), Eiropas konvencija par pārrobežu televīziju (1989), Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums (2010), Likums par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu (1996), Alkoholisko dzērienu aprites likums (2004), kā arī Latvijas reklāmas profesionāļu ētikas kodekss un citi likumi, kas saistīti ar konkrētām precēm un pakalpojumiem.
• Reklāmu veidotājiem ir jāorientējas konkrētās valsts likumdošanā un nepārtraukti jāseko līdzi izmaiņām.
• Tādu, kā minēts darbā, un citu likumu pieņemšana, kas skar reklāmas jomu, krietni sarežģī reklāmas veidotāju uzdevumu – ietekmēt auditoriju, radot interesantas, saistošas reklāmas. Kā jau noskaidrots, ir tādas preču vai pakalpojumu grupas, kuras ir aizliegts reklamēt pavisam, piemēram, cigaretes. Tāpat alkoholu Latvijā var reklamēt tikai, tad, ja tas ietilpst kategorijā alus vai vīns.
• Lai arī vēl tas nav noticis, ir ļoti liela iespējamība, ka tuvā nākotnē daudzas valstis sekos Austrālijas piemēram par cigarešu iepakojumu noformējumu (kas arī kalpo kā reklāma), kas pagaidām ir vienīgais veids, kā cigarešu ražotāji savu ražojumu var reklamēt.
…
Tāpat kā katra valsts atšķiras ar savu teritoriju, iedzīvotājiem, kultūru, tāpat tajās ir arī atšķirīgi likumi. Vēl vairāk – vienas valsts robežās pat atšķirīgām precēm un pakalpojumiem var būt īpaši, atšķirīgi likumi. Konkrēti šajā darbā būs runa par īpašajiem gadījumiem reklāmas izvietošanas un izveidošanas jautājumos. Pirmajā nodaļā aprakstītas tādu preču kā alkohola un cigarešu reklamēšanas tiesiskā regulējuma īpatnības Latvijā, bet otrajā nodaļā – ārvalstīs, konkrēti Indijā un Austrālijā. Trešā nodaļa ir konkrētas situācijas analīze – Rīgas Satiksmes maldinošās reklāmas. Tiek analizēts ziņu medija raksts, tam pievienojot atbilstošus, situāciju raksturojošus likuma pantus. Darba beigās izdarīti secinājumi par reklāmas nozari un kā to skar, ietekmē likumdošana.
