2000. - 2010. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Inflācijas jēdziens un būtība | 4 |
2. | Inflācijas lieluma novērtēšana | 5 |
2.1. | Patēriņa preču cenu indekss | 5 |
2.2. | Laspeiresa cenu indekss | 6 |
2.3. | Ražotāju cenu indekss | 6 |
3. | Inflācijas veidi | 7 |
3.1. | Inflācijas veidi pēc apjoma | 7 |
3.2. | Inflācijas veidi pēc izcelsmes | 8 |
3.2.1. | Pieprasījuma inflācija | 8 |
3.2.2. | Izmaksu inflācija | 9 |
4. | Cenu izmaiņu tendences Latvijā | 10 |
5. | Inflācijas ietekme uz uzņēmējdarbību | 14 |
5.1. | Tarifu pieauguma ietekme uz uzņēmējdarbību Latvijā | 15 |
5.2. | Izmaiņas likumdošanas aktos | 17 |
Secinājumi un priekšlikumi | 19 | |
Bibliogrāfijas saraksts | 21 |
Inflācija ir komplicēta parādība, kas izpaužas kā vispārējā vidējā cenu līmeņa pieaugums vai arī naudas pirktspējas krišanās noteiktā laika periodā. Taču par inflāciju nevar uzskatīt jebkuru cenu pieaugumu, jo cenas mēdz svārstīties arī atkarībā no sezonas, preču uzlabojumiem u.c. Tāpēc par inflāciju uzskata cenu līmeņa pieaugumu visā tautsaimniecībā kopumā pietiekoši ilgstošā periodā. Inflācijas situācija arī nenozīmē, ka visām precēm cenas pieaug vienādi strauji. Taču jebkura gadījumā – cenu svārstības, tai skaitā arī inflācija, ir parādība, kas negatīvi ietekmē valsts un tas iedzīvotāju ekonomisko stabilitāti.
Parasti inflāciju periodos cilvēku ienākumi, tai skaitā arī algas, palielinās līdz ar cenām. Ja šīs izmaiņas notiek vienādos apmēros, cilvēkiem ir iespējams iegādāties tieši tādu pašu produktu daudzumu. Taču parasti izmaiņas ienākumu un cenu pieauguma attiecībā nenotiek vienmērīgi un vienlaicīgi. Kādai cilvēku grupai ienākumi pieaug lēnāk kā cenas, kādai citai – ātrāk.
Inflācijas būtība un izpausme ir vispārējs cenu pieaugums. Taču reizēm tai ir citādāks raksturs. Pēc izpausmes veida var izšķirt atklāto un slēpto inflāciju.…
Inflācijas jēdziens, būtība, tās lieluma novērtēšana, veidi (pēc apjoma, izcelsmes; pieprasījuma inflācija, izmaksu inflācija), cenu izmaiņas Latvijā un inflācijas saistība un ietekme ar uzņēmējdarbību.
