-
Antīko morāles filozofu priekšstati par laimi
Novērtēts!
Aristoteļa izpratnē laime ir visaugstākais labums, stimuls visu cilvēku darbībām, cilvēka dzīves mērķis. Viņaprāt, laimes pamatā ir gan tikumu piekopšana, gan jaunu tikumu attīstīšana. Viņš izšķir tikumus divās kategorijās: rakstura tikumi un prāta tikumi. Kā rakstura tikumu viņš nosauc izvēles pieredzes ceļā nostiprinājušos prāta izpratni par to, kas ir viduspunkts starp diviem netikumiem – pārmērību un nepietiekamību. Piemērs šādam viduspunktam ir drosme, tas ir viduspunkts starp pārgalvību un gļēvulību. Arīdzan dzīvošana pietiekami turīgi ir laimes atslēga – ne pārlieku turīgi, ne arī nabadzīgi.…
A.Kamī eksistences absurds; Ž.Ž. Ruso, T. Hobsa un Dž. Loka sabiedriskā līguma teorijas; feminisma priekšstats par citu; I.Kanta kategoriskais imperatīvs. Darbs izstrādāts 1. "Komunikācijas zinātnes" kursā "Komunikācijas ētika". Starpeksāmens. Izvērstas ("esejas") atbildes uz 6 jautājumiem: 1. Aprakstiet triju antīko morāles filozofu priekšstatus par laimi. Īsi komentējiet, kāpēc un kādā mērā tiem piekrītat vai nepiekrītat. ; 2. Īsi raksturojiet A. Kamī uzskatus par eksistences absurdu un tā pārvarēšanas iespējām. ; 3. Salīdziniet Ž.Ž. Ruso, T. Hobsa un Dž. Loka sabiedriskā līguma teorijas. Kādas ir to galvenās atšķirības? Kuram no domātājiem jūs sliektos piekrist? Kāpēc? ; 4. Lisa (Lūsa) Irigaraja ir teikusi: “Atšķirības starp dzimumiem ir mūsu laikmeta problēma; kaut gan tās varētu kļūt par mūsu glābiņu, ja mēs prastu par tām domāt.” Kā, Jūsuprāt, šis izteikums iekļaujas diferences feminisma priekšstatos par Citu? ; 5. Kā tiek formulēts I. Kanta kategoriskais imperatīvs? Kādi ir tā iespējamie alternatīvie formulējumi? Miniet situatīvu piemēru (izdomātu vai reālu situāciju), kad kategoriskais imperatīvs nosaka cilvēka rīcību. ; 6. Izlasiet I. Kanta tekstu "Par iedomātām tiesībām melot aiz cilvēkmīlestības" (pieejams pdf formātā literatūras sarakstā aiz kursa apraksta). Komentējiet to, argumentējot savus uzskatus.
