Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Administratīvo tiesību pamatjēdziens | 4 |
2. | Administratīvo procesu iestādes un tiesas | 5 |
3. | Administratīvo procesa tiesības un funkcijas | 6 |
Nobeigums | 8 | |
Izmantotā literatūra un Internet resursi | 9 |
Nobeigums
Nenoliedzami, jebkuram administratīvajam aktam ir jābūt pamatotam ar kādu vispārēju normatīvu aktu, bet tas nevar būt pamatots ar pašas iestādes izdotu vai tās augstākas iestādes izdotu normu, tātad ikviens administratīvais akts ir jābūt ar likumu pamatots, to prasa likums, bet nevis kāda iekšēja noteikta instrukcija.
Administratīvās procesuālās tiesības satur pieļaujamās uzvedības modeli, ko ir noteikusi valsts kā piespiedus līdzekļus, savukārt procesuālās nosaka pašu kārtību kādā šīs tiesības un pienākumi ir jārealizē.
Kāpēc vispār ir vajadzīga izpratne par tiesību normām un to piemērošanas īpatnībām. Un atbilde ir viennozīmīga, šīs īpatnības ir pamats mūsu valsts deklarētajiem principiem, kas ietver sevī valsts apņemšanos atzīt un aizsargāt pamattiesības, pakļaut valsts pārvaldes likumam un tiesībām, un principiem, kas kopumā nodrošina tādas demokrātiskas valsts pastāvēšanu, kurā nav vietas šaubām par valsts nozīmīgumu un nepieciešamību indivīdu dzīvē. Pat krīzes situācijā nedot pamatu atteikties no pamatvērtībām, kā- privātpersonu tiesībām, sabiedrības interesēm un visbeidzot pieņemtajām tiesību normām, kas vērstas uz interešu līdzsvarošanu. Vēl jo vairāk ir jārūpējas par šo vērtību saglabāšanu un cieņu, kas izpaužas arī šo tiesību ievērošanā.
…
Lai izprast, kas tad ir administratīvās procesuālās tiesības tad var teikt, ka administratīvās tiesības ir administratīvo tiesību apakšnozare. Tātad Administratīvās tiesības pieder pie publisko tiesību nozares, kas regulē sabiedriskās attiecības publiskās (valsts) pārvaldes sfērā, kurā viena no pusēm ir valsts pārvaldes iestāde, bet otra no pusēm ir privātpersona (fiziska un/vai juridiska persona). Savukārt administratīvais process ir procesuālais mehānisms, kādā konkrētās publiski tiesiskās attiecības starp publisko (valsts) pārvaldi un privātpersonu, tiek īstenotas. Latvijā administratīvo procesu regulē Administratīvā procesa likums. Administratīvās procesa tiesības reglamentē attiecības, kas rodas starp indivīdu un valsts pārvaldes iestādēm, pildot valsts pārvaldes funkcijas, un tiesai īstenojot administratīvo tiesvedību. Administratīvās procesa tiesības nosaka, kā valsts konkrētajā gadījumā drīkst rīkoties, lai saglabātu pret indivīdu tiesiskumu. Tieši tāpēc administratīvais procesuālās tiesības ir cieši saistītas ar administratīvo aktu izdošanu, to apstrīdēšanu un pārsūdzēšanu. Tomēr ar to nebeidzas administratīvā procesuālā tiesību funkcijas un uzdevumi, tā garantē taisnīgu attiecību izveidošanu starp valsti un indivīdu, līdz ar to līdzsvarojot pašu varu valstī, kā rezultātā garantē visu valsts varas iekšējo mehānismu efektīvu darbošanos. Nodrošina indivīdu aizsardzību pret nepamatotu valsts vai arī amatpersonas patvaļu.
