-
Motivācijas sistēmas novērtējums uzņēmumos un organizācijās
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Motivēšanas jēdziens un modeļi | 4 |
2. | Respondentu skaits, tā analīze | 8 |
3. | Pētījumu rezultātu atspoguļojums | 9 |
Secinājumi | 13 |
Secinājumi
1. Izvirzītā hipotēze apstiprinās daļēji, ko var redzēt tālākajos secinājumu punktos.
2. Pēc anketas rezultātiem var secināt, ka darba alga cilvēkiem ir viens no svarīgākajiem, nepieciešamākajiem argumentiem par labu konkrētajam darbam, bet reālajā situācijā lielākā daļa darbinieku nav apmierināti ar esošo darba algu konkrētajā darba vietā, kas ir vērtējams kā vislielākais demotivātors, jo atalgojums ir faktors, kas nodrošina normālu darba vidi.
3. Esošajā situācijā par visapmierinošakājām vajadzībām tiek vērtētas attiecības ar darba kolēģiem, kas apmierina vairāk kā 60% respondentu, un darba apstākļi, kas arī ir higiēnas faktori.
4. Darbinieki sociālās garantijas neuzskata par ļoti vērā ņemamu argumentu pie vēlamās situācijas darba vietā, kas iespējams ir saistīts ar šī brīža ekonomisko situāciju un apzināšanos, ka uzņēmumi taupīšanas nolūkos ir samazinājuši sociālās garantijas, jo, vērtējot esošās darba vietas apstākļus, lielākā daļa respondentu bija neapmierināti ar to nodrošinājumu esošajā darba vietā.
5. Sociālās garantijas vēlamajā situācijā augstākā vietā bija nobriedušākiem cilvēkiem (pēc 25 gadiem), bet jaunākiem cilvēkiem (līdz 25 gadiem) svarīgāks bija izaugsmes un karjeras iespējas.
6. Pēc 3.3.attēla var redzēt, ka Informācijas pieejamība jeb būt lietas kursā par organizācijā notiekošo un Iejūtīga attieksme pret personīgajām problēmām esošajā situācijā tiek novērtēta daudz labāk kā tā būtu vēlama.
…
Motivācija vienmēr ir bijis viens no nozīmīgiem uzņēmuma vadīšanas rīkiem. Katram darbiniekam ir sava nostāja, intereses mērķi uz ko tas tiecas. Uzņēmuma vadībai ir svarīgi panākt, lai darbinieks darītu savu darbu ar atbildības sajūtu, tiktu pielietotas tā kompetentās zināšanas un prasmes uzņēmuma mērķu sasniegšanā, taču pretī par to saņemot arī attiecīgi attieksmi no darba devēja, kā konkurētspējīgu algu, darba novērtējumu, izaugsmes iespējas, labas attiecības ar vadību un citus motivēšanas faktorus. Tika izpētīts, kāda ir strādājošo attieksme pret pašlaik esošo motivācijas sistēmu darba vietā un kādi ir tie faktori, kas viņus apmierina un kuri ir atstāti novārtā no darba devēja puses. Pētījuma sākumā tika izvirzīta sekojošu hipotēzi - pašlaik uzņēmumos/organizācijās pastāvošā motivēšanas sistēma darba ņēmējiem nav pietiekama. Pētījuma mērķis ir novērtēt uzņēmumos/organizācijās pastāvošo motivēšanas sistēmu. Izvirzītais uzdevums ir noskaidros esošo un vēlamo situāciju darba vietās darbinieku vajadzību apmierināšanai. Teorētiskajā daļā tiek aprakstīts motivācijas jēdziens, dažādu autoru motivācijas teorijas un skaidrojumi. Pētījuma daļā tiek izvērtēts un izanalizēti motivēšanas faktori, kādi tie ir esošajā situācijā un kādiem tiem būtu jābūt, lai radītu pilnīgu apmierinātību darbiniekiem. Lai to noteiktu, tika veikta izpēte ar anketu palīdzību, kuras aizpildīja 40 respondenti. Anketā tika uzdoti 6 jautājumi, pēc kuriem var noteikt darbinieku vērtējumu par uzņēmumā/organizācijā pastāvošo motivēšanas sistēmu.
