-
Pirmsskolas 3. vecumposma bērnu kritiskās domāšanas attīstība āra nodarbībās
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | 2 | |
Annotation | 3 | |
Ievads | 5 | |
1. | Kritiskās domāšanas teorētiskie aspekti pirmsskolā | 8 |
1.1. | Bērnu psiholoģiskais raksturojums pirmsskolā 3.posmā | 8 |
1.2. | Kritiskās domāšanas prasmju attīstība pirmsskolā | 10 |
1.3. | Bērnu kritiskās domāšanas prasmju sekmēšana āra nodarbībās | 11 |
2. | Bērnu kritiskās domāšanas sekmēšanas empīriskā izpēte āra nodarbībās | 17 |
2.1. | Pētījuma metožu un bāzes raksturojums | 17 |
2.2. | Pētījumā iesaistīto bērnu raksturojums | 18 |
2.3. | Novēroto nodarbību apraksts un datu analīze | 21 |
2.4. | Pirmsskolas izglītības skolotāju interviju analīze | 27 |
Secinājumi | 29 | |
Izmantotā literatūra | 31 | |
Pielikumi | 33 |
Pedagoģijā, līdzīgi kā citās nozarēs, terminoloģija ir svarīga, lai precīzi un skaidri
izteiktu konkrētas definīcijas, arī terminam “kritiskā domāšana” var atrast dažādus
skaidrojumus. No izglītības perspektīvas kritiskā domāšana ir uzskatāma par apdomātu, loģisku
un mērķtiecīgu spriešanu, kā arī par tādu kognitīvo stratēģiju un prasmju lietošanu, kas veicina
domāšanas procesa rezultāta uzticamību. Šīs prasmes var attīstīt, izmantojot speciālas mācību
metodes, un tās var pielietot dažādās situācijās (Izglītības attīstības centrs, 2012).
Akcentējot audzināšanas būtību bērnības periodā, pedagoģe Zanda Rubene (2024)
atzīmē: “Patiešām – pieaugušajiem mūsdienās nav īsti skaidrs, kā bērnu audzināt. Kā
sasniedzama bērna laime, rīcībspēja un labas dzīves vadīšana” (Rubene, 2024, 251.lpp.). Tāpēc
ir svarīga ģimenes un pirmsskolas pedagogu sadarbība bērnu audzināšanā un īpaši bērna
personības veidošanās procesā.…
Darba autore: Jūlija Šersta. Darba tēma: Pirmsskolas 3. vecumposma bērnu kritiskās domāšanas attīstība āra nodarbībās. Darba veids: Kvalifikācijas darbs. Studiju programma: Pirmsskolas skolotājs. Darba zinātniskais vadītājs/a: Dr. paed. prof. Darba apjoms: 32.lpp., 2 nodaļas, 7 apakšnodaļas, 4 tabulas, 3 attēli, 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: āra nodarbība, āra vide, domāšana, kritiskā domāšana, skolotājs, bērni. Pētījuma mērķis: Noskaidrot pirmsskolas 3.posma bērnu kritiskās domāšanas prasmju attīstību, piedaloties pedagoga organizētās āra nodarbībās. Darba saturs: 1. Kritiskās domāšanas teorētiskie aspekti pirmsskolā; 2. Bērnu kritiskās domāšanas sekmēšanas empīriskā izpēte āra nodarbībās. Pētījuma metodes: 1. teorētiskā - pedagoģiskās, psiholoģiskās literatūras analīze; 2. empīriskā – pedagoģiskā novērošana, intervija, rezultātu apstrāde un analīze. Darba rezultāti: Izstrādāti secinājumi par pirmsskolas 3.posma bērnu kritiskas domāšanas prasmju attīstību āra nodarbībās. Darba izmantojamība: Darbu var izmantot esošie un topošie pirmsskolas izglītības pedagogi un bērnu vecāki zināšanu papildināšanai.
Materiāls ir PDF formātā.
