-
J.A.Komenska filosofiskie uzskati
Vingrojuma princips un ilgstoša zināšanu un prasmju apguve
Komenskis ieviesa jaunu saturu vingrinājumu un atkārtošanas jēdzienos, viņš tiem izvirzīja jaunu uzdevumu - dziļu zināšanu asimilāciju, kuras pamatā bija studentu apziņa un aktivitāte. Pēc viņa domām, vingrinājumam nevajadzētu kalpot vārdu mehāniskai iegaumēšanai, bet priekšmetu un parādību izpratnei, to apzinātai asimilācijai un izmantošanai praktiskajā darbībā.
Tāpēc nav nejauši, ka Komenskis vingrinājumus dēvē vai nu par praksi, tagad lieto, tagad - kresi, pēc tam autohrēzi utt.
“Tā kā tikai vingrinājumi padara cilvēkus zinošus par visām lietām, kārdina visam un tāpēc ir piemēroti visam, mēs pieprasām, lai visās klasēs skolēni praktizē praksē: lasīšanā, rakstīšanā, atkārtošanā un strīdos, tiešos un reversos tulkojumos, strīdos un deklamēšanā utt.
Šāda veida vingrinājumus mēs sadalām vingrinājumos: jūtas, prāts,atmiņa, vingrinājumi vēsturē, stils, valoda, balss, tiesības un dievbijība. ".
…
J.A. Komenska filozofiskie uzskati. «Lielajā didaktikā » J. A. Komenskis apliecināja ne tikai savu filozofisko erudīciju un jauno laiku norišu izpratni, bet arī spēju un gatavību patstāvīgi meklēt atbildes uz laikmeta samilzušajām problēmām. J. A. Komenska dzīves ceļā un pedagoģiskajā jaunradē var izdalīt vairākus faktorus, kuri noteica izcilā domātāja filozofisko un sabiedriski politisko pozīciju, viņa uzskatus par zinātni un mākslu.... J.A.Komenska uzskatu humānais raksturs Humāni, citiem vārdiem, cilvēciski. Ar labām attiecībām pret visu apkārtējo. Komenskis savos uzskatos iekļava humāno elementu. Augstāk minētais uzskats par cēlāko radījumu, tas arī ir humānais raksturs, kas mudina cilvēkus cienīt viens otru un izradīt cieņu pret cilvēku kā personību... Apziņas un aktivitātes princips; Šis princips paredz tādu pasniegšanas raksturu, kad studenti neveic pasīvu darbību, izmantojot krampjus un mehāniskus vingrinājumus, bet apzināti, dziļi un pamatīgi asimilē zināšanas un prasmes. Kur nav apziņas, mācīšana notiek dogmatiski, un zināšanās dominē formālisms.....
