-
Oligopols: raksturojums, modeļi. Kurno līdzsvars
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
1. | Oligopola tirgus raksturojums | 3 |
2. | Oligopola tirgus modeļi | 5 |
2.1. | Lauztā pieprasījuma līkne | 5 |
2.2. | Kurno līdzsvars | 6 |
Secinājumi | 9 | |
Izmantotā literatūra un informācijas avoti | 10 |
Oligopolu tirgus ir nepilna tirgus forma, kurā neliels skaits ražotāju (daži ražotāji), Oligopols ir grieķu izcelsmes vārds: oligos – „daži”, poleo – „pārdevēji”.
Oligopoliem izplatītākais ir piedāvājuma oligopols un to raksturo sekojošas pazīmes:
1. Tirgus piedāvājuma pusi pārstāv daži relatīvi lieli dalībnieki, kurus sauc par oligopolistiem, kuri var ietekmēt tirgus piedāvājumu. Otrās puses dalībnieku skaits var būt neierobežots līdz dažiem, kuri šajā situācijā ir pieprasītāji, kuru individuālais pieprasījums ir ļoti mazs un nevar ietekmēt kopējo tirgus pieprasījumu, un pieprasījuma līkne ir ar negatīvu kāpumu. Ja pieprasījuma pusi pārstāv daži dalībnieki, to sauc par oligopsonu.
2. Piedāvājuma tirgū oligopolisti var konkurēt savā starpā, pirmkārt, ar viendabīgu preci, piemēram, čugunu, alumīniju, cementu u.tml., otrkārt, ar neviendabīgu preci, piemēram, automašīnas, televizori, riepas, cigaretes u.c. Pirmajā gadījumā pircējam nav izvēles, jo visi piedāvātāji piedāvā preci ar vienādām īpašībām un pazīmēm, ko sauc par viendabīgu oligopolu. Otrajā gadījumā, pircējam rodas izvēles iespējas preces iegādē (dažāds iesaiņojums, kvalitāte u.c.), to sauc par neviendabīgu oligopolu. Oligopolu tirgū svarīga ir preces reklāma.…
Mūsdienās oligopols ir svarīga tirgus forma, jo tā ir raksturīga attīstītai tirgus saimniecībai, tās stimulē zinātniski tehniskās pārmaiņas, jo tās ir dārgas un oligopolisti spēj tās finansēt. Tās aptver gan tiešam lielu produktu (automobiļu, kuģu, lidmašīnu) ražošanu, gan arī sīku preču (košļājamās gumijas, cigarešu, pārtikas produkcija u.c.) ražošanu. Oligopoli ražo gan standartizētas preces (metalurģijas produkcija, naftas produktus u.c.), gan diferencētas preces (automobiļi, dažāda veida pārtika, pasta kartītes u.c.) Oligopola galvenā iezīme – neliels skaits uzņēmumu (vidēji no trīs līdz astoņiem) kontrolē noteiktu preču vai pakalpojumu tirgu. Oligopols atrodas zinātniski tehniskā progresa avangardā, bet zinātniski tehniskais progress prasa lielas investīcijas, tādēļ oligopolu skaits ir neliels. No zinātniski tehniskā progresa ir atkarīgs ražošanas mērogs, kura paplašināšanas rezultātā firma sasniedz izmaksu minimumu. Lielie sākotnējie ieguldījumi tehnikas progresa finansēšanai daudzām firmām pārvēršas par nepārvaramu šķērsli, lai iekļūtu attiecīgajā nozarē. Ražošanas koncentrācija oligopolistiskā tirgū ir augsta. Oligopola uzņēmumiem ir tendence paplašināties gan uzkrājot firmā kapitālu, gan arī apvienojoties.
