-
Mazie un vidējie uzņēmumi un to attīstība Latvijā
1.Mazie uzņēmumi, to priekšrocības un trūkumi
1.1Mazo uzņēmumu jēdziens un vieta tautsaimniecībā
Latvijas Republikas likumā „Par uzņēmējdarbību” 1. pantā ir noteikts uzņēmējdarbības jēdziens: „uzņēmējdarbība ir ilgstoša vai sistemātiska ekonomiska darbība un kapitāla ieguldīšana, kas vērsta uz preču ražošanu, realizēšanu, darba izpildi, tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu- nolūkā iegūt peļņu”. [18,6]
Uzņēmējdarbības būtības pamatposmā ir abpusēja ieinteresētība. Brīvās ekonomikas apstākļos neviens nav spiests nedz pirkt, nedz pārdot preces. Pircējiem ir plaša preču un pakalpojumu izvēle, pārdevējam- brīva rīcība, kur un kad pārdot un piedāvāt savas preces. Pārdevēji konkurē savā starpā, lai iegūtu pircējus, bet pircējs, savukārt, var izvēlēties, kur pēc viņa uzskatiem, ir izdevīgāk veikt pirkšanas un pārdošanas darījumus.
Uzņēmējdarbība ir indivīda vai to grupas patstāvīga iniciatīva darbība ar mērķi gūt peļņu, vai personīgu izdevīgumu, kura tiek veikta savā vārdā uz mantisku atbildību vai juridiskas personas vārdā un uz tās juridisko atbildību. [14,14]
Uzņēmējs ir persona, kura pati plāno un organizē ražošanu, realizē iespēju gūt ienākumu no savas darbības. [14,15]…
Biznesa pasaulē notiek visai straujas pārmaiņas - samazinās tirgus niša, saīsinās produkta dzīves cikls, attīstās trešās valstis, kas ienāk tirgū ar lētākiem produktiem, ierobežotāki kļūst daudzi resursi. Arvien biežāk izvirzās jautājums, kā identificēt un vadīt šīs pārmaiņas konkrētajā biznesa vidē - valsts reģionā, nozarē. Biznesa attīstības tendences liecina, ka mainās tā vadīšanas metodes, uzņēmumi arvien vairāk uzticas projektorientētas vadīšanas principiem, sadalot tradicionālo kopdarbības vadību atsevišķos projektos. Uzņēmumu vadītājiem jāpilnveido dažādas prasmes - paredzēt pārmaiņas, būt elastīgiem un dinamiskiem, pieņemt nestandarta lēmumus. Ik dienu Latvijas uzņēmumu reģistra nodaļās tiek saņemti pieteikumi par jaunu uzņēmumu un sabiedrību dibināšanu. Mazā biznesa pamats ir ģimene. Rietumeiropā ģimenes uzņēmumi ir viens no valsts ekonomikas stūrakmeņiem – mazas kafejnīciņas, restorāni, nelielas zemnieku sētas un mājīgi dažādu preču veikaliņi.
