-
Datu vākšanas metodes - kvalitatīvās pētījuma metodes
Visbeidzot, ceturtajā, ekspresīvajā tehnikā, respondenti tiek iepazīstināti ar kādu vizuālu vai audio materiālu un tiem tiek lūgts atstāstīt citu cilvēku sajūtas konkrētajā situācijā. Ekspresīvo tehniku var izmantot, piemēram, izveidojot lomu spēli.
Kā jau tika minēts, lielāku popularitāti no kvalitatīvajām tehnikām, ir iemantojušas tiešās – fokuss grupas intervijas un padziļinātā intervija, jo diemžēl, bieži vien tikai daļa no projekcijas tehnikas realizēšanas rezultātā iegūtajiem datiem būs derīgi un izmantojami tālākajā pētījuma gaitā. Tomēr, ja tiek sekots visiem projekciju veidošanas nosacījumiem, arī šī kvalitatīvā metode var tikt izmantota mārketinga pētījumos.
Un kā jebkurā pētījuma realizēšanas posmā pētniekam, izmantojot kvalitatīvos pētījumus, īpaši jāpiedomā pie kultūras atšķirībām (piemēram, fokusa grupas sastāva izvēlē), ja pētījums ir internacionāls, kā arī jāievēro visi ētiskie nosacījumi, tā, lai iegūto maksimālo efektu no fokuss grupas vai padziļinātās intervijas realizēšanas. Kā arī, nevajadzētu aizmirst par visām interneta piedāvātajām iespējām – respektīvi, piemēram, ja moderatoram sagādā grūtības atrast nepieciešamās telpas fokuss grupas norises vietai, var izmantot tā saucamo tiešsaistes grupu ar interneta palīdzību. Tomēr šāda fokuss grupas izveide jau ir kā atsevišķa tehnika, kurai ir savas īpatnējās priekšrocības un vairāki trūkumi, kas nepiemīt klasiski noorganizētai fokuss grupas diskusijai.
…
Kvalitatīvie pētījumi nodrošinās izpratni par problēmas vidi, tai pašā laikā kvantitatīvie pētījumi noteiks datu daudzumu un, visdrīzākais, izmantos kādu statistiskās analīzes metodi. Lai arī ir pētnieki, kuri ir pārliecināta, ka viena no šīm pētniecības metodēm ir labāka par otru, tomēr visbiežāk tās uztver kā komplektu un vienu otru papildinošas metodes, kas pilnīgāk spēj atrast pētījuma problēmu un to risināt. Tomēr brīžos, kad nepieciešams iegūt informāciju par cilvēkiem intīmām vai personiskām tēmām, kas skar to jūtas un sajūtas, vienīgais veids kā saprotamā veidā iegūt šāda tipa datus ir izmantot kvalitatīvos pētījumus. Kvalitatīvās pētījuma metodes ir realizējamas divos veidos – tiešajā un netiešajā. Tiešās pētījuma metodes – fokuss grupas diskusija un padziļinātā intervija ir arī populārākās kvalitatīvās metodes. Piemēram, fokusa grupas interviju nozīme un popularitāte ir tik liela, ka daudzi pētnieki-iesācēji uzskata, ka fokuss grupas intervija un kvalitatīvie pētījumi ir savstarpēji sinonīmi. Tomēr fokusa grupas ir tikai kvalitatīvo pētījumu rīks, ar kuru moderators (fokuss grupas vadītājs) veic grupas biedru jeb respondentu novērošanu, kas ir pastāvošo modeļu un tēlu apzināšana, pastāvošo simpātiju un antipātiju uzzināšana, ieteikumu un jaunu ideju uzklausīšana, par un pret argumentu un labas un sliktas pieredzes uzklausīšana, kā arī pozitīvu un negatīvu priekšstatu atklāšana.
