Interesantu secinājumu izsaka Libermanis , rakstot, ka ārpus cenu faktori iedarbojas dažādi uz indivīdu, visu nosaka pircēja uzvedības motivācija. Viņš uzsver vairākus efektus, kas ietekmē cilvēkus un rada pastiprināto pieprasījumu: līdzskrējēju efekts ( pieaug pieprasījums pēc tā brīža modīgām lietām), prestiža efekts ( tiek pirktas ekskluzīvas lietas, lai tikai izceltos uz citu fona) , snoba efekts ( pērk visu, lai tik būt atšķirīgs) , svētku efekts ( piemēram, Jāņi – siers , alus, Ziemassvētki – šampanietis, eglītes, 1. septembris – baltas blūzītes un burtnīcas) . Jāpiemin arī baby – boom, kad strauji pieaug dzimstība, līdz ar to pieprasījums pēc mazuļiem vajadzīgām lietām1.
Blakus pieprasījumam vienmēr blakus pastāvēs piedāvājums, respektīvi, viss, ko piedāvā. Tāpat kā pieprasījumu arī piedāvājumu raksturo piedāvājuma likums: ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet preces cena pieaug, tad tās piedāvātais daudzums arī palielinās, un otrādi. 2 Šeit tiek atspoguļota pārdevēju „domāšana” , ka par augstāku cenu vēlas pārdot lielāku daudzumu, tomēr arī te pastāv ārpuscenas faktori. Galvenie ir šādi:
ražošanas faktoru (zemes, darba, kapitāla) cenu izmaiņas, kas ietekmē uzņēmumu izmaksas; jo zemākas izmaksas ir ražotājiem, jo vairāk tie vēlas ražot, un otrādi;
tehnoloģija – jo ekonomiskāka un efektīvāka tā ir, jo lētāks, jaudīgāks, kvalitatīvāks piedāvājums.…
Pastāv uzskats, ka pat papagailis var būt ekonomists , viņam tikai ir jāiemāca izrunāt „pieprasījums”, „piedāvājums” un ,manuprāt, vēl „ cena”, jo ap šiem vārdiem riņķo visa ekonomikas būtība.Tad rodas jautājums, ko gan tie izsaka un kādēļ ekonomika balstās uz šiem „trīs vaļiem”. Sāksim ar pieprasījumu. Tas ir viss , ko pieprasa sabiedrība. Vislabāk to raksturo pieprasījuma likums , kurā ir teikt, ka ,ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena pieaug, tad tā pieprasītais daudzums samazinās. Un otrādi, ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena samazinās, tad tā pieprasītais daudzums pieaug . Ar šo likumu mēs dzīvē sastopamies ik uz soļu, piemēram, ja gardā konfekte „Serenāde” vairs nemaksātu 6.00 ls/kg, bet gan 4.00 ls/kg, tad es un, domāju arī citi, kādu puskilogramu nopirku – pieprasījums pēc „Serenādēm” pieaugtu.
