Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 3 | |
1. | MOTIVĀCIJA UN MOTIVĒŠANA | 4 |
1.1. | PAMATAPGALVOJUMI PAR MOTIVĀCIJU UN MOTIVĒŠANU | 4 |
2. | MOTIVĀCIJAS TEORIJAS | 6 |
2.1. | VAJADZĪBU TEORIJA | 6 |
2.1.1. | Maslova vajadzību hierarhija | 7 |
2.1.2. | K.Alderfera ERG teorija | 7 |
2.1.3. | Trīs vajadzības | 7 |
2.1.4. | F.Hercberga divfaktoru teorija | 8 |
2.2. | STIMULĒŠANAS TEORIJA | 9 |
2.2.1. | Stimulēšanas teorijas būtība | 9 |
2.2.2. | Uzvedības modifikācija | 9 |
2.3. | TAISNĪGUMA TEORIJA | 10 |
2.4. | GAIDU TEORIJA | 10 |
2.5. | MĒRĶU IZVIRZĪŠANAS TEORIJA | 11 |
3. | MOTIVĒŠANAS VEIDI | 12 |
3.2. | NEMONETĀRAIS ATALGOJUMS | 12 |
3.3. | BAILES | 13 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 14 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 15 | |
PIELIKUMI | 16 |
“Viss plūst un mainās”, teica viens no grieķu gudrajiem. Tā tik tiešam ir, taču mainoties pasaulei, rodas ne tikai jaunas iespējas, bet arī jauni sāncenši. Pasaules tirgus kļuvis piesātināts un Latvijai, paliekot atvērtai visai pasaulei, ir jārēķinās ar vissīvāko konkurenci.
Lai izturētu konkurenci, ir nepieciešams pilnveidot visu, kas darīts līdz šim. Ir jāmeklē jauni ceļi un iespējas, atmetot visu lieko. Pats galvenais ir jāmaina veids un attieksme, kā izglītot cilvēkus un organizēt procesus uzņēmumā.
Uzņēmuma peļņa, pašu darbinieku labklājība ir atkarīgas vienīgi no darba ražīguma. Visi uzņēmumu vadītāji gribētu, lai viņiem būtu vislabākie darbinieki - patstāvīgi, kompetenti, ar augstu atbildības sajūtu un daudzām citām lietderīgām īpašībām, jo tieši no viņiem lielā mērā ir atkarīgs darba ražīgums. Bet, lai tādus darbiniekus iegūtu ir jāveic ļoti liels darbs. Un šis darbs pirmām kārtām ir saistīts ar motivēšanu. Šodienas apstākļos darbiniekiem vajadzētu apzināties, ka viņi ir svarīgs faktors visā ražošanas procesā. Diemžēl ir jāatzīst, ka Latvijā nepievērš lielu uzmanību cilvēku faktoram ( ja pievērš vispār), bet var būt ka laiks un augošās prasības sabiedrībā iznīdēs visu neproduktīvo un rezultātus nenesošo.
Tāpēc šī darba mērķis ir parādīt kādā veidā var ietekmēt darbiniekus, izmantojot viņu motivāciju. Jo ja būs šī savstarpējā sapratne starp darbinieku un darba devēju, tad tas noteikti sekmēs uzņēmuma attīstību un līdz ar to paaugstināsies ekonomiskie un sociālie rādītāji valstī.…
Nodots: LU EVF 1999.gadā (16 lpp. + 3 pielikumi), Doc. J.Vitkovskis. Pamatapgalvojumi par motivāciju un motivēšanu, motivēšana un tās nozīme vadīšanā, vajadzību, stimulēšanas, taisnīguma, gaidu, mērķu izvirzīšanas teorijas, motivēšanas veidi: nauda, nemonetārais atalgojums, bailes, secinājumi.
1999.g.
