-
Mūzikas ietekme uz atmiņu
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 6 | |
I. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 7 |
1. | Termina atmiņa izpratne | 7 |
2. | Atmiņas veidi | 8 |
2.1. | Sensorā atmiņa | 8 |
2.2. | Īslaicīgā atmiņa | 8 |
2.3. | Ilglaicīgā atmiņa | 9 |
2.4. | Operatīvā atmiņa | 9 |
2.6. | Motorā jeb kustību atmiņa | 10 |
2.7. | Vārdiski loģiskā jeb verbālā atmiņa | 10 |
2.8. | Emocionālā atmiņa | 10 |
2.9. | Tīšā jeb eksplicitā atmiņa | 11 |
2.10. | Netīšā jeb implicitā atmiņa | 11 |
2.11. | Fona atmiņa | 11 |
3. | Atmiņas struktūra | 12 |
4. | Atmiņu ietekmējošie faktori | 13 |
5. | Mūzikas izmantošana cilvēku ārstēšanai no sendienām līdz 20.gs. | 14 |
6. | Mūzikas ietekme uz atmiņu | 15 |
II. | Praktiskā daļa | 18 |
1. | Pētīšanas metodes | 18 |
2. | Aptaujā iegūto datu analīze | 19 |
3. | Eksperimenta sagatavošana | 20 |
4. | Eksperimenta norises apraksts | 22 |
7. | Eksperimenta rezultātu analīze | 23 |
SECINĀJUMI | 26 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 27 | |
PIELIKUMS | 30 |
SECINĀJUMI
1. Jēdzienam atmiņa ir vairākas definīcijas (darbā analizētas 8), no kurām par precīzāko darba autore uzskata: atmiņa ir psihisks izziņas process, ar kura palīdzību cilvēks iegaumē, saglabā atmiņā, reproducē un aizmirst domas, tēlus, kustības, t.i. pieredzi.
2. Atmiņu ietekmē daudzi faktori: vecums, fiziskais stāvoklis, informācijas izklāsta veids, nozīmīgums un nepieciešamība; bailes, trauksme un citas emocijas, uzturs, skābeklis; garīgais līdzsvars; ārējā vide; bioloģiskā aktivitāte ,personīgā interese, pārgurums, apzināšanās pakāpe uztveres brīdī, atkārtojuma regularitāte, saziņas stiprums ar zemapziņu.
3. Mācoties 64% pusaudžu klausās mūziku, lielākoties popmūziku un rokmūziku, retāk klasisko mūziku, avangardu.
4. Vislabāk tekstveida informāciju var iegaumēt, skanot instrumentālai klasiskajai mūzikai mierīgā ritmā un mērenā skaļumā.
5. Pusaudžiem, kuri ir pieraduši mācoties klausījušies mūziku, ir vieglāk iegaumēt informāciju, ja skan klasiskā mūzika vai popmūzika.
6. Aptaujā tika konstatēts, ka mācoties rokmūziku klausās 47% pusaudžu, bet eksperimentā iegūtie dati parādīja, ka skanot rokmūzikai, visi eksperimenta dalībnieki tekstu iegaumē sliktāk, bet 28% pusaudžu vispār nespēj iegaumēt informāciju.
7. Klausoties jebkura veida mūziku, 11% pusaudžu nespēja iegaumēt informāciju, kas nozīmē, ka viņiem gan skolā, gan mājās mācību procesam būtu jānotiek pilnīgā klusumā.
8. Vieglāk ir iemācīties to informāciju, kura patīk un kuru var vizualizēt, pat ja tā cilvēkam nav nozīmīga.
…
Zinatniski pētnieciskais darbs psiholoģijā noderēs kā piemērs. Valstīar šo darbu tika iegūta 2.vieta.
