-
Reklāmas ētiskums
Par reklāmas ētiku tiek domāts nepārtraukti, par to, vai reklāmas atbislt visiem standartiem un likumiem, Latvijā rūpējas Latvijas reklāmas asociācijas Ētikas padome, reklāmas likums, kā arī Latvijas reklāmas profesionāļu ētikas kodekss. Ar šo institūciju un dokumentu palīdzību ir iespējams regulēt ar reklāmu saistītās darbības, apturēt neētiskas reklāmas tālāku izplatīšanu, kā arī likt sabiedrībai pašai izvērtēt reklāmu atbilstību ētikas kodeksiem.
Taču, lai arī pastāv konkrēti likumi un institūcijas, kas regulē visus ar reklāmām saistītos procesus,kā jau uzsvēru, ne vienmēr visi likumi tiek ievēroti. Tā kā Latvija ir neliela valsts, reklāmas sabiedrībā atsāj ļoti lielu ietekmi, līdz ar to sabiedrībai veidojas kāds noteikts viedoklis. Bieži vien tas atstāj negatīvu ietekmi uz cilvēku, it īpaši bērnu zemapziņu.
Neviens likums un ētikas kodekss sabiedrībai nepateiks priekšā, kura reklāma ir un kura reklāma nav ētiska. Kas vienam var šķist neētiski, otram pretlikumīgi, trešajam var likties pilnīgi nesaprotami, par ko abi iepriekš minētie runā. Tāpēc var secināt, ka no vienas puses pastāv reklāmas likums un Latvijas reklāmas profesionāļu ētikas kodekss, kuru izmanto Latvijas reklāmas asociācijas Ētikas padome, lai regulētu nelikumības un pārkāpumus šajā jomā, taču no otras puses tas vēl arvien var būt ļoti subjektīvs viedoklis atzīt vai neatzīt kādu reklāmu par ētisku vai neētisku.
…
..Arī par ētiku reklāmās var runāt , apspriest un diskutēt ļoti daudz, jo cik daudz ir reklāmu veidu, reklāmu tēmu tik pat daudz ir cilvēku un viedokļu, kas ne vienmēr ir pozitīvi. Reklāma ir mūsu ikdiena. Lai kur mēs vērstu savu skatienu, it visur ir reklāma. Mēs ejam pa ielu, redzam reklāmas, visādos tās veidos, atgriežoties mājās mēs skatāmies televīziju vai lasām avīzes – atkal reklāma, aizejam vizītē pie ārsta – jau atkal reklāma. Tā ir visur mums apkārt un vairāk vai mazāk tā mūs ietekmē. Ir labi, ja reklāma ir vienkāršs veids kā izvēlēties preci, tomēr ir diezgan nepatīkami, ja reklāma izraisa mūsos nepatiku, riebumu vai pat sašutumu. Vai arī vienkārši ir mums nesaprotama. Gandrīz katrs cilvēks ikdienas sastopas ar izvēles problēmām: preču, vadošās partijas, dzīves veida izvēlē un mūsu bērnu nākotne. Savā dzīves gaitā mēs esam pieraduši pie savulaik populārām precēm un veiksmīgi tās izmantojuši, bet pateicoties tehnoloģijas un industrijas attīstībai šodienas veikalā mēs, ierasto dažu tās pašas preces veidu vietā plauktā ieraugam veselu duci viendabīgu preču. Sociālā dzīve ari nestāv uz vietas: vairākas politiskas partijas cīnās par vietu Saeimā piedāvājot saviem potenciāliem izvēlētajiem viskrāšņākās izredzes viņu un viņu bērnu nākotnei. Un tas ievērojami apgrūtina mūsu izvēli, kas ir likumsakarīgi: jo vairāk tirgū ir piedāvātas preces, viendabīgas no savu funkcionālo kvalitāšu puses, jo grūtāk mums..
