-
Pārliecinoša komunikācija publiskās runas ietvaros
Referāts4 Retorika, Sabiedriskās attiecības, Tulkošana, valodniecība
Sagatavojot pārliecinošu publisko runu, viens no būtiskākajiem aspektiem, ja ne pats svarīgākais, ir mērķauditorijas izpēte. Ir jāzina, kas būs tie cilvēki, kuri runu klausīsies un kurus nepieciešams pārliecināt. Jānoskaidro, pārliecināmo cilvēku dzimums, vecums, attieksme pret konkrēto jautājumu, jāzina, cik viegli viņi ir pārliecināmi, cik dogmatiski vai autoritāri viņi ir. Runas saturs un lingvistika atšķirsies gadījumos, ja mērķauditorija ir uzņēmuma darbinieki, patērētāji, sponsori vai sadarbības partneri. Mērķauditoriju izpēte ietver pat tādas nianses kā cilvēku pašcieņas līmenis, jo ir pierādīts, ka cilvēkus ar zemāku pašcieņu ir vieglāk pārliecināt. Tas tiek skaidrots ar faktu, ka nepašpārliecinātiem cilvēkiem ir maza ticība par savas pozīcijas pareizumu, līdz ar to viņus ir vieglāk pārliecināt pieņemt citas pozīcijas, kas ir izdevīgas uzņēmumam. Auditorijas izpēte ir svarīga, jo ir cilvēki, kurus labāk pārliecina racionāli un loģiski argumenti, savukārt uz citiem ietekmi atstāj emocionāli argumenti.
Pārliecināšana pati par sevi nav ne laba, ne slikta. To var izvērtēt tikai pēc ziņojuma mērķa un satura. Pārliecināšana ar negatīvu nozīmi ir propaganda, savukārt ar labu nozīmi –izglītošana. Publiskās runāšanas praktizēšana, uzņēmumam attīstoties, ļauj runas personām piedalīties un veiksmīgi pārstāvēt organizāciju uzņēmuma iesaistīto pušu sanāksmēs. Runājot publiskās runas, pastāv iespēja satikt cilvēkus, kuri var būt nozīmīgi uzņēmuma attīstībā, tajā skaitā potenciālie darbinieki, speciālisti, sponsori, konsultanti un klienti. …
Komunikācijai ir bijusi ārkārtīgi liela loma jau kopš seniem laikiem, un mūsdienās tā tikai pastiprinās. Mēs dzīvojam laikmetā, kad visi visus par kaut ko cenšas pārliecināt, izmantojot visdažādākos komunikācijas līdzekļus: reklāmu, mārketingu, sabiedriskās attiecības, dievkalpojumus, politiskos saietus utt. Mēs atrodamies situācijā, kad sabiedrība ir sadalījusies divās daļās – tajos, „kuri klausās” un tajos, „kuri runā”. Viens no komunikācijas atzariem ir pārliecināšana. Tā ir sociālās ietekmēšanas forma, mijiedarbības process ar nolūku mainīt mērķauditorijas attieksmi, zināšanas vai vērtības par labu pārliecinātāja vēlmēm. To var panākt, radot vēstījumu jeb informāciju, kas mainītu konkrēta indivīda uzskatus par konkrētu jautājumu. Šādu informāciju mērķauditorijai var nogādāt dažādos veidos, viens no tiem, - izmantojot pārliecinošu publisko runu. Pētījumos pierādīts, ka runātam ziņojumam ir lielāka ietekme uz viedokļu maiņu nekā rakstītam, turklāt spēcīga runa veicina pozitīvu domu veidošanos par ziņojumu. Gatavojot pārliecinošu publisko runu, jāņem vērā aspekti, kas to ietekmē, - vēstījums, informācijas sniedzējs un mērķauditorija. Viens no galvenajiem runas kvalitātes ietekmējošiem aspektiem ir vēstījums, runas saturs. Pats svarīgākais ir būt labi informētam par tēmu, kas izvēlēta. Runātā komunikācijā būtiska ir lingvistika, sintakse, semantika, vārdu kārtība un fonētika.
