-
Interjera apraksti reālistu darbos
Secinājumi
Daudzi mūsdienu literatūras pētnieki joprojām pēta darbus, kas ir saistīti ar reālisma laikmetu Eiropas literatūras kontekstā. Par materiālo bāzi referātā izmantoju triju autoru romānus – Šarlotes Brontē „Džeina Eira”, Onorē Balzaka „Eiženija Grandē” un Tomasa Hārdija „Tesa no d’Erbervilu cilts”. Šie autoru darbi pat mūsdienās nezaudē savu aktualitāti. Darbi ir veidoti reālisma attīstības laikā un ieņem svarīgu vietu pasaules literatūras klāstā.
Reālistiskajā vēstījumā svarīga ir laikmeta aina, vide un apstākļi. Plašāk reālistu darbu kontekstā esmu pētījusi interjera aprakstus. Tie ir interesanti ar to, ka izvērš lasītāja acu priekšā veselu dzīves ainu, ļaujot to ieraudzīt visos sīkumos un krāsainībā. Interjers ne tikai veido darbības telpu, bet arī norāda uz personāža rakstura iezīmēm, tas atklājas caur dažādām interjera niansētām detaļām. Tiek parādītas arī konkrēta cilvēka prioritātes, proti, autors caur interjera aprakstiem iezīmē personāža portretu. Šī doma izskan arī H. Hirša teorētiskajā koncepcijā : „Lietu pasaule raksturo cilvēku tāpat kā viņa izskats (portrets) vai attieksme pret dabu (peizāža)” (4 : 108). H. Hiršs uzsver arī to, ka mūsdienu prozā bieži vien „priekšplānā iznāk nevis lietu pasaules notēlojums, bet tās uztvere, kurā jau ietilpst arī vērtējums. Precīzas sadzīves detaļas un patēlojumi – tik populāri un tik augsti vērtēti pagājušā gadsimta klasiskajā literatūrā. (..) Priekšmetiskuma īpatsvars un tā veidojuma principi lielā mērā nosaka daiļdarba kopīgo skanējumu un atmosfēru. Un tas ir arī viens no līdzekļiem, kā varoņus iesaistīt plašākā laikmeta sociālajā kontekstā (4 : 112 – 113).
Reālistu darbos būtisks ir interjera detaļu tēlojums, kas palīdz atklāt gan personāžu intereses, gan statusu.
…
Šajā darbā tiks aplūkots viens no vēstījuma elementiem – interjers, kas tāpat kā portrets, prozas vēstījumā uzskatāmi parāda konkrētās darbības vidi, un šie trīs slāņi (portrets – peizāža un interjers – darbība) veido daiļdarba pasaules „ārpusi” : visu to kas ir redzams. Peizāža un interjers parāda dabas un priekšmetisko vidi (māksliniecisko telpu), kurā norisinās darbība (4 : 100). Par pētījuma materiālo bāzi ir izmantoti 3 romāni: Šarlote Brontē „Džeina Eira”, Onorē Balzaks „Eiženija Grandē” un Tomass Hārdijs „Tesa no d’Erbervilu cilts”. To izvēli noteica īpatnēji konkrētās darbības vides notēlojumi, kas saista ar savām neparastajām niansēm. Visos romānos ir saskatāmas gan paralēles, gan atrodami arī atšķirīgi momenti. Lai gūtu pilnīgāku priekšstatu par reālisma stila kultūras novitātēm, papildus tika izmantota H. Hirša teorētiskā koncepcija. Tajā sniegts ieskats par galvenajiem punktiem saistībā vēstījumu, tā uzbūvi, kompozīciju un citiem svarīgiem daiļdarba raksturošanas elementiem.
