-
Mašīnu elementu kursa darbs
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Ievads | 5 |
2. | Uzdevuma analīze | 6 |
3. | Elektromotora izvēle un tā jaudas noteikšana | 7 |
4. | Piedziņas kinemātiskais aprēķins | 8 |
5. | Siksnas pārvada projektēšana | 9 |
6. | Ķēdes pārvada projektēšana | 12 |
7. | Vārpstu projektēšana | 16 |
8. | Slīdgultņu projektēšana | 20 |
9. | Skrūves aprēķins | 23 |
10. | Balsta reakcijas | 25 |
11. | Izmantotā literatūra | 27 |
12. | Konstrukcijas darbības apraksts | 27 |
13. | Konstrukcijas novērtējums. Rezultāts | 27 |
12. Konstrukcijas darbības apraksts
Konstrukcija sastāv no divām celšanas skrūvju statnēm (korpuss), iemontētas starpvārpstas vienas statnes augšdaļā (blakus celšanas skrūvei), kuru piedzen (starpvārpstas skriemeli) pie korpusa (tās pašas statnes augšdaļā) piemontēts, ar siksnas pārvadu savienots, elektromotors ar jaudu 4kW un elektromotora vārpstas griešanās ātrumu 2880 apgriezieniem minūtē. Starpvārpsta savienota arī ar tās pašas statnes celšanas skrūvi, kuras augšdaļā ir vārpsta, piedzīta ar ķēdes pārvadu. Celšanas skrūvju noturībai tiek izmantotas papildus divas vadotnes katrai skrūvei, kas uzņem (teorētiski) visu lieci. Celšanas skrūves darbojas sinhroni, savienotas ar ķēdi pašā celšanas skrūvju apakšdaļā.
13. Konstrukcijas novērtējums. Rezultāts.
Darba izpildes nobeigumā varu secināt, ka rezultāti pēc literatūras avotu formulām un tabulām ir sasniegti un aprēķināti nekļūdīgi. Novērtējot konstrukciju varu pieminēt to, ka liela nozīme ir pārnesuma skaitlim, kas atkarībā no pieņemtās vērtības var būtiski izmainīt mezglu izmērus. Tā manis paša izdomātais un pieņemtais ķēdes pārvada pārnesuma skaitlis ir „radījis” samērā lielu (pēc diametra) dzīto ķēžratu. Tas gan netraucē konstrukcijas pārējiem mezgliem, kā arī to darbībai. Darbs manuprāt ir izdevies un uzdevumā prasītais – sasniegts.
…
Projekta uzdevums - autoservisa auto pacēlājs. Darbā sniegta informācija par mehānisko pārvadu, to mezglu un detaļu aprēķiniem un konstruēšanu. Pēc izejas datiem noteikta elektromotora nepieciešamā jauda un izvēlēts tas no standarta. Atkarībā no iegūtās pārnesuma attiecības aprēķināts siksnas pārvads, ķēdes pārvads, vārpsta, gultņi un celšanas skrūve, izstrādāts reduktora kopsalikuma rasējums un darba detaļu rasējumi. Visa aprēķinu gaita, formulas un koeficienti izmantoti no literatūras avotiem „Mašīnu elementi. Kursa projektēšana”, „Детали машин. Проектирование”, kā arī daļa no failiem sekojošā interneta adresē: http://bf.rtu.lv → Neklātienes departaments → Mācību materiāli.
