Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Izmeklēšanas darbība-pratināšana | 4 |
1.1 | Pratināšanas kārtība | 4 |
1.2. | Pratinātāja un pratināmā mijiedarbības psiholoģiskās metodes | 5 |
2. | Liecinieks | 7 |
2.1. | Liecinieka tiesības | 7 |
2.2. | Liecinieka pienākumi | 8 |
2.3. | Kā notiek pratināšana | 8 |
3. | Nopratināšanas īpatnības | 10 |
3.1. | Uztveres subjektīvie faktori | 12 |
3.2. | Bērns kā liecinieks, tā psiholoģiskās īpatnības | 13 |
Secinājumi | 15 | |
Izmantotā literatūra | 16 |
Secinājumi
Pēc autora domām un informācijas apguves, nākas secināt, ka pastāv daudzi un dažādi pratināšanas veidi un to īpatnības, kas var novest pie nepieciešamās informācijas ieguves kriminālprocesa laikā. Ir jāatceras, ka darbs, ko mēs veicam ar personām, neatkarīgi no tā vai tā ir pilngadīga persona, vai vēl tikai bērns, tā pieeja un sapratne, ko mēs veltīsim katrai personai ,palīdzēs ne tikai tev kā policijas darbieniekam, bet arī visai policijai kopumā.
Darba autors uzskata, ka ir sasniedzis izvirzītos darba mērķus un uzdevumus, jo ir radusies izpratne un zināšanas par liecinieka tiesībām un pienākumiem kriminālprocesā un to, kādas psiholoģiskās īpatnības un faktori ietekmē liecības veidošanos.
Ir nepeiciešams vairāk strādāt un apgūt policijas darbineikiem pieeju, kā pareizi komunicēt un uzvesties. Kad pie jums ir ieradusies persona, kas reāli ir redzējusi notikušā gadījuma gaitu, bet nepareizi izteikts vārds vai piezīme var novest pie tā, ka liecinieks sevi uztver kā vainīgo un mēdz noslēgties un nesniegt ziņas, kas nepieciešamas, lai produktīvi atklātu noziegumu. Tāpēc policijas darbieniekam ir jāpievērš uzmanība katram sīkumam, kas var traucēt liecības veidošanos.
…
Mūsdienu sabiedrība ļoti lielu vērību pievērš cilvēka materiālajam stāvoklim un to, ko par viņiem domās citi. Bieži vien otrajā plāna lomā atliekot fundamentālākas lietas, kas mūs regulē un nosaka mūsu darbību, rīcību. Cilvēki ir dažādi tāpēc ir jāmāk izprast katra cilvēk individūālās īpašības un raksturu, nešķirojot tos pēc ādas krāsas vai aperteīda. Kriminālprocesā iesaistītajām personām, kurām ir darbs ar sabiedrību un tās locekļiem ir jāizprot, katra indivīda psihioloģiskās īpatnības, kas šādā veidā ļaus pilnvērtīgāk un detalizētāk izprast nozieguma raksturu un īpatnības. Darba mērķis- izprast liecinieka nopratināšanas īpatnības un procesu.
