-
Bērna ar garīgiem traucējumiem novērošana
Zēns stundās un skolā nespēj koncentrēt uzmanību uz kādu noteiktu lietu vai darbu ne ilgāk par 5 minūtēm. Pat ja veic kādu darbību, kuru pats ir izvēlējies kā brīvā laika nodarbi. Stundās, piemēram, matemātikā augstākais, ko zēns izpilda bez dīdīšanās un liekas runāšanas ir 4 piemēri. Arī brīvajā laikā, piemēram, novēroju, ja puisis ir izvēlējies likt mozaīku, tad kauliņus izņem no kastes, apgriež otrādāk, ar zīmējumu uz augšu, un tas ir viss, ar to arī visa uzmanība un vēlēšanās pāriet. Arī fiziskās nodarbībās vai pēcpusdienās, kad ar bērniem eju ārā, novēroju, ka uz kalniņa, kad visi braukājās ar ragaviņām, puisis pāris reizes nobrauc un tad ar acīm meklē, kur varētu aizskriet, ar ko varētu pakauties vai kā savādāk sevi nodarbināt.
Zēna uzmanību no darba novērš viss apkārt notiekošais, tādejādi, ja nodarbe notiek vietā, kur kaut kas spēj novērst viņa uzmanību, no zēna ir neiespējami sagaidīt koncentrēšanos. Skolas pasākumos zēns nespēj nosēdēt mierā, visu laiku trinās, grozās, biksta blakus sēdošos, runājās, vai savā nodabā dzied, pēta apkārtējos un apsmej citus.
Vēl neesam atraduši nodarbi, kura spētu zēnu uzmanību vērst tikai uz vienu darbu.…
Izvēlējos novērot zēnu no savas audzināmās klases. Zēns ir 10 gadus vecs, mūsu skolā - Dauguļu speciālajā internātpamatskolā mācās pirmo gadu 1.klasē. Pirms tam trīs gadus mācījies masu skolā un visus gadus mācījies pirmajā klasē. Pie mums nonāca ar ārstu slēdzienu par vieglu atpalicību. Strādājot ar zēnu, nespējām atrast nekādas veselības problēmas vai aizturi zēna attīstībā. Vienīgais šķērslis, mūsuprāt ir zēna nevēlēšanās mācīties un slinkums. Zēnu vairāk interesē dažādas pusaudžu aktivitātes un ne tās lietas, kuras saistītas ar skolu un mācībām. Pie mums iestājoties puisis nepazina burtus un spēja saskaitīt tikai 10 apjomā, tomēr trīs mēnešu laikā zēns iemācījās burtus, saskaitīšanu un atņemšanu un zēna attīstība un zināšanas attīstās ļoti ātri. Galvenais ir atrast pareizi pieeju, un, manuprāt, šis individuālais darbs, un tas, ka zēns nevar nekur noslēpties (kā masu skolās, kur skolotājs, diemžēl nespēj veltīt pietiekamu uzmanību visiem 30 klasē sēdošajiem bērniem), ir nācis par labu. Un iespējams, ka pēc šī gada, ja zēnam un viņa vecākiem būs tāda vēlēšanās zēns varēs atgriezties masu skolā. Zēns aug ģimenē, kurā ir abi vecāki, un divi vecāki brāli, ar kuriem arī zēns pavada savu brīvo laiku. Zēna izturēšanās, runa un uzvedība neatbilst 10 gadus vecam zēnam, tā ir atbilstoši 16 gadus vecam pusaudzim. Tas izskaidrojams ar to, ka puisis ārpus skolas komunicē tikai ar vecākiem pusaudžiem.
