-
Barbarismi jauniešu sarunvalodā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Valsts valodas likums | 4 |
2. | Barbarismi | 5 |
2.1. | Barbarismi valodniecībā | 5 |
2.2. | Barbarismu iedalījums | 7 |
3. | Ieskats jauniešu valodas būtībā | 9 |
3.1. | Aizguvumi jauniešu valodā | 11 |
4. | Anketu izpētes rezultāti | 13 |
4.1. | Anketās visbiežāk minēto barbarismu analīze | 17 |
Secinājumi | 20 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 21 | |
Pielikums | 22 |
Secinājumi
Barbarismi ir bijuši plaši izmantoti latviešu valodā jau sen, pirmsākumos visvairāk barbarismu radies no vācu cilmes vārdiem, ko var skaidrot ar ilgo vācu kundzību. Mūsdienās ģermānismi, valodā saglabājušies procentuāli nelielā skaitā (3%)(skat. diagrammu6). Neskatoties uz to, ka pagājuši vairāki gadsimteņi, šie vārdi vēl aizvien nav izskausti no valodas. Apkopojot rezultātus var secināt, ka latviešu valodā lielāko barbarismu īpatsvaru veido krievu cilmes vārdi, kuri radušies laikā, kad latvju zemi bija okupējusi Padomju Savienība un vēl joprojām valodā ir ļoti bieži sastopami (80% no visiem barbarismiem)(skat. diagrammu6).
Veicot anketēšanu galvenās problēmas radīja jauniešu sliktās zināšanas par to, kas ir barbarismi un pat pēc iepazīšanās ar definīciju, daudzi pēc lūguma nosaukt barbarismus, to vidū minēja žargonismus. Kā arī grūtības radīja izlemt, kuriem vārdiem ir latviska izcelsme un kuriem nav, tāpēc, lai noskaidrotu vārdu etimoloģiju izmantoju Konstantīna Karuļa “Latviešu etimoloģijas vārdnīcu”, kur arī varēja iegūt atbildes uz jautājumiem, par vārda izcelsmi. Veicot pētījumu varēja secināt, ka nelatvisku vārdu meklēšana un apkopošana ir ļoti laikietilpīgs un grūts process, jo ir sarežģīti noskaidrot to izcelsmi, dēļ tā, ka tie ir izkropļoti svešvalodu vārdi.
Izvirzītā hipotēze neapstiprinājās, jo 80% no anketās minētajiem vārdiem ir krievu valodas cilme, tikai 15% ir nākuši no angļu un vācu valodām, pārējie 5% ir aizgūti no citām valodām, lai gan autore uzskatīja, prognozēja, ka mūsdienās tieši vispazīstamākie un biežāk izmantotie ir anglicismi.
…
Mērķa sasniegšanai tika izvirzīti sekojoši uzdevumi: 1. Izpētīt pieejamo literatūru, kā arī gūt globālajā tīmeklī pieejamo informāciju; 2. gūt priekšstatu par barbarismu kaitīgo ietekmi uz latviešu valodu; 3. aizstāt tos ar dzimtās valodas vārdiem; 4. izpētīt kādus barbarismus lieto apkārtējie jaunieši; 5. noskaidrot, kuras valodas barbarismi lietoti visbiežāk; 6. uzzināt vai skolēni, kuri lieto barbarismus, zina to nozīmi latviešu valodā; 7. izveidot anketu; 8. izvērtēt anketu rezultātus
