-
Latvijas ostu maksas un kuģa izmaksu kalkulācija
1.TEORĒTISKĀ DAĻA
1.1.Ostu maksas Latvijas ostās.
Pēc „Likuma par ostām” ceturtās nodaļas „Ostas maksas, to sadalījums un maksa par pakalpojumiem” 13. Panta, Latvijas ostās var noteikt šādas ostas maksas:
1) tonnāžas maksu;
2) kanāla maksu;
3) sanitāro maksu;
4) mazo kuģu maksu;
5) enkura maksu;
6) ledus maksu;
7) piestātnes maksu;
8) kravas maksu;
9) loču maksu;
10) pasažieru maksu.
Ostas maksu tarifus nosaka ostas pārvalde, saskaņojot ar pašvaldību. Ostas pārvalde var apvienot ostas maksas vienā maksā.
No ārvalstu karakuģiem netiek iekasētas ostas maksas, izņemot ledus maksu, loču maksu un sanitāro maksu, ja tiek izmantoti attiecīgie pakalpojumi.
Ostās iekasēto tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura, ledus, kravas, loču maksu, kā arī
piestātnes, pasažieru un sanitāro maksu saņem ostas pārvalde.
Desmit procenti no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu un enkura maksas tiek ieskaitīti
pašvaldības speciālajā budžetā un izmantojami ar ostas darbību saistītās infrastruktūras attīstībai.(14.pants)
Ostas pārvalde apstiprina šādus tarifu robežlīmeņus šādiem pakalpojumiem, ko sniedz
ostā:
1) maksu par tauvošanas darbu izpildi;
2) maksu par dzeramā ūdens piegādi;
3) maksu par atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanu;
4) maksu par ostas velkoņu un citu peldošo līdzekļu izmantošanu;
5) maksu par ugunsdzēsēju pakalpojumiem.
Ostas maksas un tarifus nosaka ostas pārvalde un publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Ostas maksas paaugstinājumi stājas spēkā četrdesmit piecas dienas pēc to publicēšanas.
1.1.1.Skultes osta
Skultes ostas maksas nosaka kuģa maksājumu apjomu par kuģa ienākšanu un
iziešanu no ostas, ka ari Skultes ostas pārvalde nosaka tarifu robežlīmeņus šādiem ostas pakalpojumiem:
Par tauvošanas darbu izpildi;
Par ostas velkoņu izmantošanu;
Par atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanu;
Par ugunsdzēsēju pakalpojumiem;
Par dzeramā ūdens piegādi.
Ostas maksas un pakalpojumu maksas tiek aprēķinātas pēc kuģa bruto tonnām BT (Gross tonnage GT), kas uzrādīta kuģa oriģinālajā mērīšanas apliecībā, saskaņā ar 1969.gada starptautisko konvenciju par kuģu mērīšanu. Ostas maksas un pakalpojumu tarifu robežlīmeņu aprēķinos laiks ostā tiek noapaļots. Laiks mazāks par 30 minūtēm tiek pieņemts par 0,5 stundām, bet laiks virs 30 minūtēm līdz pilnai stundai par 1,0 stundu. Kuģim noteiktas ostas maksas un maksa par pakalpojumiem jāapmaksā līdz iziešanai no ostas. Ostas maksas saņem Ostas pārvalde.…
Šī darba mērķis ir noskaidrot un savstarpēji salīdzināt ostu maksas 4 Latvijas ostās – Rīgas, Skultes, Mērsraga un Salacgrīvas. Darba uzdevums ir uzzināt, kādus tarifus nosaka Latvijas mazās ostas salīdzinājumā ar vienu no lielajām ostām, lai varētu pastāvēt un efektīvi darboties mūsdienu ekonomiskajos apstākļos. Izpētīt, vai Latvijas mazo ostu nosaukums ir attiecinām arī uz „maziem” tarifiem. Tarifu noteikšanas apjoms ir viens no galvenajiem ostas uzturēšanas nosacījumiem, lai saglabātu stabilu vietu vietējā nozīmē un attīstīto, lai ieņemtu nozīmīgu vietu Baltijas jūras kravu pārvadājumos. Lai gan Latvija ir maza valst, tajā darbojas desmit ostas.Par spīti tam, ka lielākoties uzmanība tiek pievērsta trim lielajām ostām, nevar noliegt, ka mazās ostas ir svarīgs reģeonālās ekonomikas aktivitātes centrs. Tās pārliecinoši pilda trīs uzdevumus – vietējo kravu pārvadāšana; zvejas kuģu pieņemšana un jahtu tūrisma attīstība. Darba pamatā ir ņemts „Likums par ostām” un tā Ceturtā nodaļa „Ostas maksas, to sadalījums un maksa par pakalpojumiem”, kā arī Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas “Noteikumi par maksas par navigācijas pakalpojumiem aprēķināšanas un iekasēšanas kārtību”. Darbā ir izmantoti Skultes, Mērsraga, Salacgrīvas un Rīgas brīvostas pārvalžu dati. Ostu maksu salīdzināšanai tiek izmantotas diagrammas, kas uzsktāmi parāda tarifu līmeņu atšķirības par vienādiem pakalpojumiem. Šī darba otrās daļas mērķis ir iepazīties ar kuģa izmaksām un to aprēķināšanas metodēm. Darba uzdevums - praktiski tās pielietot. Izmaksas tiek noteiktas, kuģa pārgājiena laikam no punkta „A” uz punktu „B” un atpakaļ. Par pamatu tiek ņemti dotie kuģa dati un šā brīža tarifi ostās un konkrētā reģiona izmaksas kuģa uzturēšanai un ekipāžas algošanai. Darba izstrādāšanas ierobežojumi ir saistīti ar nepieciešmās informācijas iegūšanu otrās daļas izpildei. Tie varētu būt saistīts ar nepietiekamām zināšanām konkrētajā jomā, līdz ar to ierobežojot precīzu datu meklēšanu un atrašanu.
