-
Grafisko uzskates līdzekļu izmantošana dzimtās (krievu) valodas apmācībā mazākumtautību sākumskolā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Psihiskas un attīstības īpatnības jaunāko klašu vecuma bērniem | 7 |
1.1. | Jaunāko klašu vecuma vispārīgs raksturojums | 7 |
1.2. | Jaunāka skolēna garīgā attīstība | 9 |
1.3. | Jaunāko skolēnu valodas attīstība | 13 |
2. | Teorētiski-metodiski pamati grafiskās uzskatāmības izmantošanā krievu valodas stundās mazākumtautību sākumskolā | 15 |
2.1. | Uzskatāmības defenīcijas, tās veidi un klasifikācija | 15 |
2.2. | Grafiskā uzskatāmība | 20 |
2.3. | Grafiskas uzskatāmības veidi un klasifikācija | 23 |
1.4. | Mācību grafiskie līdzekļi un to attīstības iespējas | 26 |
2.5. | Tabulu izmantošana kā uzskates materiāls | 29 |
2.6. | Shēmu izmantošana kā uzskates materiāls | 32 |
3. | Grafiskas uzskatāmības izmantošana krievu valodas stundu metodikā | 35 |
3.1. | Krievu valodas mācības grāmatu 1.klasei analīze | 35 |
3.2. | Krievu valodas mācību grāmatas 2.klasei analīze | 36 |
3.3. | Krievu valodas mācības grāmatu 3.klasei analīze | 36 |
3.4. | Krievu valodas mācību grāmatas 4.klasei analīze | 37 |
4. | Eksperimentālā apmācība sākumskolā, izmantojot grafisko uzskatāmību | 38 |
4.1. | Kontaktējošais posms | 38 |
4.2. | Apmācošais posms | 40 |
Secinājumi | 46 | |
Ieteikumi | 47 | |
Literatūras saraksts | 48 | |
Pielikumi | 52 |
Katram cilvēkam ir svarīgi zināt un prast savu valodu. Valodas apgūšanas process ir laikietilpīgs un sarežģīts. Kā mācību materiālu var nodot līdz skolēna apziņai? Kā skolēnos izsaukt pozitīvu attieksmi pret mācīšanam un kā palīdzēt viņiem zināšanas pārverst pārliecībās? Kā apmācīt visus: tos, kurie mācās ar interesi, un tos, kuriem tās nav? Uz šiem jautājumiem skolotājam jāatbild katru dienu, gatavojoties stundai. Katrā ziņā tie visi ir saistīti ar produktīvo apmācības metožu meklēšanu. Kā zināms izziņas process sākas no jutekliskas uztveres. Dzimtas valodas apgūšanas laikā bagātīgā jutekliskā uztvere tiek nodrošināta ar runa vides esamību. Ja runas atmosfēra jaunāko klašu skolēniem ir maz saprotāmā, tad tā var būt kompensēta ar uzskates līdzekļu palīdzību.
Mūsdienās mācību uzskates līdzekļu daudzveidība sasniedza vēlāmo līmeni, jo agrāk skolotājs izmantoja tikai tāfeli un pašizgatavotus zīmējumus. Pašlaik skolotāja arsenālu veido gan tēlaina, gan akustiskā, gan tehniskā, gan cita mācību uzskatāmība.…
Teorētiskais materials, kurā apkopotas tās jaunākā skolas vecuma skolēna psihiskas un attīstības īpatnības, kas ietekmē dzimtas valodas apgūšanu, arī tiek apkopota informācija par mācību grafisko uzskatāmību un tās attīstības iespējām. Praktiskais pētījums, kurā izpētīta grafiskās uzskatāmības izmantošana dzimtas (krievu) valodas stundās un mācību literatūrā, veikta mazākumtautību sākumskolas skolotāju anketēšana, kā arī izstrādāti krievu valodas stundas konspekti un pēc tiem novadītas stundas.
