-
Inovatīvais menedžments
Lēmumu pieņemšana inovatīvajā menedžmentā
Lēmumu pieņemšana ir galīgā procedūra inovāciju menedžmentā. Neskatoties uz to, cik svarīgas ir daudzas vadības funkcijas, tieši risinājumi noved pie iespējamā pozitīvā un negatīvā rezultāta. Lēmuma pieņemšanas procedūra prasa no menedžmenta pilnīgu informāciju, maksimālu menedžera kompetenci un tai raksturīga riska un atbildības uzņemšanos. Zinātniskie un lietišķie inovatīvie pasākumi lielā mērā ir radošs process, kuriem raksturīgi pieņemt intuitīvus lēmumus. Ne velti ārvalstīs mēģinājumi pieņemt lēmumus radošā procesā ir aprakstīti eksistenciālā menedžmenta kategorijā. Zinātniekam, izgudrotājam, inovāciju menedžerim ievērojamā daļā lēmumu pamatā ir dziļās zemapziņas procesi, kuri no malas šķiet dabiski un analoģiski (līdzīgi). Domāšanas un lēmumu pieņemšanas pamatā kreatīvais un eksistenciālais menedžments savienojas ar dziļiem filozofiskiem, estētiskiem un morāli ētiskajiem viedokļiem par dabas/rakstura realitāti, vajadzībām un vērtībām. No šī viedokļa raugoties, lēmumu pieņemšana ir atkarīga no objekta individualitātes izpratnes, tā unikalitātes un neatkārtojamības. Neskatoties uz sekojošās inovāciju attīstības racionālo raksturu, ideju radīšana pieprasa irracionālu intuīciju, inovācijas izpratni kā personības un integritātes sintēzi. Radošam menedžerim, pieņemot lēmumus par tālāko inovāciju attīstību, ir jāpievērš uzmanība seku un cēloņu noteikšanai saistītai ar racionāli loģisku raksturu tālākos lietišķajos pētījumos.
…
Inovatīvā menedžmenta būtība un īpatnības Inovācija kā ekonomiska kategorija ir saimnieciskā mehānisma līdzeklis iedarbībai gan uz produkta vai pakalpojuma radīšanas procesu, gan ekonomiskajām attiecībām, kas rodas starp producentiem, pārdevējiem un pircējiem. Saimnieciska mehānisma iedarbība tiek veikta ar noteiktajiem iedarbības paņēmieniem un īpašu vadīšanas stratēģiju. Kopumā šie paņēmieni un stratēģija veido savdabīgo inovāciju menedžmentu, respektīvi, vadīšanu. Vadīšana ir uz attīstību virzoša un organizējoša darbība, kaut kā pārzināšanas un problēmu risināšanas process. Inovatīvā darbība nav viegli vadāms objekts. Bez augstas kvalifikācijas un skaidras profesionālas orientācijas inovatīvās darbības vadīšana prasa īpašu uztveri, motivāciju un prasmi riskēt. Inovāciju menedžments ir viens no funkcionālā menedžmenta paveidiem. Inovāciju menedžments nav atsevišķs un vienreizējs kaut kāda jaunuma ieviešanas akts, bet mērķtiecīga šo jautājumu izstrādāšanas, ieviešanas, apgūšanas, difūzijas un komercializācijas sistēma. Šī daudzveidība un kompleksums piešķir sevišķu komplicētību inovatīvās darbības vadīšanas metodēm un paņēmieniem.
