-
Organizācijas vides būtība un veidi. Organizācijas attīstība mainīgajā vidē
Kādas faktoru grupas veido netieši ietekmējošo ārējo vidi?
Netieši ietekmējošos ārējo vidi veido faktori, kas netieši ietekmē organizācijas darbību:
demogrāfiskie; ekonomiskie; sociālkultūras; zinātne, tehnika, tehnoloģija; politiskie; dabas; starptautiskie.
Demogrāfiskā vide ir demogrāfisko faktoru kopums, kas ietekmē patērētāju pieprasījuma lielumu struktūru, tirgus kopējo ietilpību u.c. organizācijas attīstības rādītājus.
Ekonomiskā vide ir faktoru kopums, kas ietekmē patērētāju pirkstspēju/maksātspēju, pieprasījuma struktūra u.c. organizācijas attīstības rādītājus.
Sociālkultūras vide ir faktoru kopums, kas būtiski ietekmē patērētāju dzīvesveidu, veicina dzīves vērtību veidošanu un attieksmi pret organizācijas darbību.
Zinātne, tehnika un tehnoloģija veido vidi, kas veicina esošo produktu uzlabošanu un inovāciju ieviešanu, tādējādi radot jaunas organizācijas attīstības iespējas.
Politiskā un tiesiskā vide ir likumu un citu likumdošanas aktu, kā arī valsts iestāžu, partiju u.c. sabiedrisko organizāciju kopums, kas ietekmē organizācijas darbību, to attīstot vai ierobežojot.
…
Kādi ir organizācijas iekšējās vides elementi? Menedžerim ir ļoti svarīgi saprast organizācijas vidi un orientēties tajā, jo no vides uztveres un piemērošanās konkrētai situācijai atkarīga organizācijas darbības efektivitāte. Iekšējā vide ir galvenie organizācijas funkcionēšanas nosacījumi un faktori, kas izveidojās tās menedžmenta darbības rezultātā. Organizācijas iekšējās vides elementi, no sistēmpieejas viedokļa: • Mērķi (pašreizējie, stratēģiskie). • Darbinieki (viņu zināšanas, iemaņas, prasmes, uztvere); • Struktūra (darba dalīšana, funkciju sadale un izpilde); • Organizācijas kultūra (vērtības, darba stils, tradīcijas, u.c.); • Tehnoloģija (iekārtas, to izmantošana, informācijas tehnoloģijas, u.c.). Šīs sastāvdaļas nav izolētas cita no citas, bet gan savstarpēji saistītas. Mērķis – ir cilvēku darbībai izvirzītā rezultāta priekšskatījums, motīvs apzinātai rīcībai. Organizācijas mērķi ir dažādi. Hierarhijas virsotnē ir sociālais mērķis, t.i. iedzīvotāju nodrošināšana ar precēm/pakalpojumiem, attiecību uzturēšana ar patērētājiem, sociālajām grupām un visu sabiedrību. Organizācijas misijā sociālais mērķis tiek konkretizēts. Stratēģiskie mērķi izriet no misijas un paredzēti samērā ilgstošam (3-10) laika periodam. Specializētiem mērķiem ir īstermiņa raksturs un tie konkretizē stratēģiskos mērķus. Specializētie mērķi ir atkarīgi no organizācijas darbības veida. Nākamajā hierarhijas pakāpē ir nodaļu, struktūrvienību mērķi, kuru izpilde ietekmē arī kopējo organizācijas mērķu īstenošanu. Tālāk mērķi tiek transformēti uz organizācijas darbinieku individuālajiem mērķiem, kurus būtu vēlams saskaņot ar citiem organizācijas mērķiem.
