-
Biodegviela
Degvielas mērķis ir sadegot radīt pietiekamu enerģijas daudzumu, lai tas iekšdedzes dzinējā radītu spiedienu, tā izkustinot virzuli. Virzuļa kustības laikā iegūtā kustība tiek pārstrādāta tā, lai mašīna varētu kustēties. Sadegšanas procesā izdalās daudzas kaitīgas gāzes, kuras pēc darba veikšanas nokļūst atmosfērā. Šīs vielas ir: oglekļa dioksīds, oglekļa monoksīds, sēra dioksīds un dažādi oglekļa hidrāti. Alternatīvo degvielu (sauktas arī par biodegvielām) mērķis ir samazināt šo gāzu izplūdi atmosfērā, pēc iespējas mazāk samazinot degvielas patēriņu. Liela nozīme tiek piešķirta degvielas pieejamībai – cilvēki nevēlas iegādāties auto, kas darbojas ar tādas degvielas palīdzību, kuru ir ļoti grūti iegādāties tuvākajā apkārtnē. Tāpēc aktuāli ir tādi motori, kas bez īpašas pārveides atļauj lietot vairāku veidu degvielas.
Katrai degvielai, ko cilvēks patērē savam auto, ir sava ķīmiskā formula. Degviela, reaģējot ar skābekli, sadeg tā veidojot jaunas vielas, kuras nonāk atmosfērā. Šī reakcija notiek iekšdedzes dzinējos. Taču pastāv atšķirība starp dažādu marku auto dzinējiem, pat ja tiem tiek lietota viena un tā pati degviela. Lielākoties motori atšķiras pēc darba tilpuma un pēc virzuļu skaita un izvietojuma. Taču, neievērojot šos parametrus, izšķir dzinējus pēc to darbības principa un degvielas veida. Alternatīvo degvielu mērķis ir samazināt jauno vielu kaitīgumu dabai. No naftas tiek ražotas tādas degvielas kā benzīns un dīzeļdegviela. Alternatīvās degvielas tiek ražotas no atražojamiem un dabai nekaitīgākiem resursiem. Degvielai raksturīgāko fizikālo īpašību apkopojumu iespējams apskatīt 3. tabulā (3. pielikums).…
Biodegvielas ZPD Pēdējo trīssimt gadu laikā atmosfērā būtiski palielinājusies piesārņojošo gāzu koncentrācija. Par galveno no šim gāzēm tiek uzskatīta oglekļa dioksīds (CO2). Pašreizējais oglekļa dioksīda pieauguma temps atmosfērā ir straujākais pēdējo 20 000 gadu laikā. Galvenie ar cilvēka darbību saistītie šīs gāzes avoti ir transports (25,5%), mājsaimniecībā izmantotā enerģija (27%) un industriālās emisijas (46,5%). Šī piesārņojuma un klimata maiņas dēļ katru gadu mirst 150 00 cilvēki. Prognozes liecina, ka līdz 2050. gadam izkusīs trīs ceturtdaļas no Šveices Alpu ledājiem. Tiek lēsts, ka Latvijā vasarās aizvien mazāk būs saulainu un karstu dienu, turklāt ziemās mazāk būs saulainu un aukstu dienu. Iespējams, ka 2100. gadā Latvijā ziemas varētu būt bez sniega. Naftas uzņēmums British Petroleum jaunākajā ziņojumā World Energy 2006 vēsta, ka gada laikā kopējie iegūstamie naftas krājumi palielinājušies par 0,5% - līdz 1200,7 miljardiem barelu, kas, saglabājot pašreizējo naftas patēriņa apjomu, pietiks vēl 40,6 gadiem.
